Translate

mandag den 25. august 2014

Tanker om at bo i Japan - barnevogne.

 Begge billeder er fra artikler om brug af klapvogne i tog og derfor ikke mine egne billeder.

Jeg kører ofte med toget. Toget er det mest foretrukkende transportmiddel for størstedelen af japanerne. Der har den seneste tid været diskutioner om det at have barenvogne med i toget. Nogle japaner synes ikke det er i orden fordi de fylder meget, mens andre synes det er i orden bare de er henvist til bestemte pladser i toget oftes handicap området. Det vi i Danmark forbinder med en barnevogn har jeg aldrig nogen sinde set herude i Japan. Jeg tror ganske enkelt ikke de eksistere fordi de er for store og klosset. Det man i Japan mener med en barnevogn er en klap-sammen-vogn.
For 15-20 år siden var de stort set heller ikke eksisterende. Man bar sin baby rundt i en babysele. Det bruges stadig meget idag, men klapvognen ses ofter og ofter.
Det anbefaldes at man ikke har en klapvogn med i toget i myldretiden. Hvis man er nødt til at have en med må man bære barnet så den kan slåes sammen så den ikke fylder for meget. Mange tog er begyndt at henvise klapvogne til handicap området for at få dem væk fra døren i toget så folk har nemmere ved at komme ud og ind.
Jeg synes egentlig det er en mærkelig diskution at have. Hvorfor er det et problem at have en klapvogn med, så meget fylder den jo heller ikke. Jeg har ofte set kvinder der bærer deres barn i en sele samtidig med de har en taske og 2 indkøbsposer og jeg tænker de må virkelig have en stærk ryg. På den anden side ser jeg ofte ældre damer der gå for over bøjet og med stok. Sikkert fordi de ikke havde andet valg end at bære rundt på deres barn. Hvis de havde haft en klapvogn ville de måske nu være i stand til at gå mere oprejst.
Jeg har også flere gange set en mor bære rundt på et barn der ligner en på 3-4 år. Så kan jeg godt tænke lidt at så beder hun også selv om at få dårlig ryg. På det her tidspunkt burde barnet jo være i stand til selv at gå og jeg synes ærlig talt ikke det er at gøre noget godt for barnet at bære rundt på det hele tiden på den måde.
Jeg har ikke selv nogen børn og jeg har heller ikke lyst til at få nogen. Jeg har en større lyst til at rejse og opleve verden end jeg har lyst til at skulle have et barn. Jeg ved godt man kan rejse med børn, med det bliver jo dyrer så man ikke kan komme afsted så ofte som jeg gerne vil.
Jeg har ingen problemer med kvinder der synes det er vigtig at få børn, det er deres valg. Men jeg kan blive irreteret på de samme kvinder der ikke kan forstå at man godt kan have et lykkeligt og meningsfyldt liv uden at det behøves at involvere børn.
Men lige netop på det her område kan jeg godt være enig med dem. Hvorfor skulle de ikke have lov at have en klapvogn med i toget. Andre har også mange mærkelige ting med som musik instrumenter og ting de bruger til sport eller store papkasser med ting de har købt. Hvorfor skulle det så lige være at det kun er klapvognen det ikke er i orden at have med, hvad med alle de andre ting så.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar