Translate

søndag den 31. august 2014

Dengue feber i Japan.

 Tiger myg der er skyld i dengue feber.
Yoyogi park i Tokyo bliver sprøgtede mod tiger myg.


Der er mange myg i Japan, det er ingen hemmelighed. De er til stor plage for mange, især her i sommertiden hvor det er varmt og luftfugtigheden er høj. Jeg har ofte set folk dækket med røde hævelser efter myggebid, mig selv inklusiv.
Men der er grund til at være lidt mere opmærksom på myggebid for tiden. For første gang i 70 år er der nemlig udbrudt dengue feber i Japan. 3 personer der har opholdt sig i Yoyogi park i Tokyo er smittet med dengue feber. Japan oplever årligt at folk der har besøgt lande som eks. Vietnam og Bali har fået dengue feber, men fælles for de 3 personer der nu er smittet er at de aldrig har været i udlandet og derfor er blevet smittet her i landet. Det har nu fået myndighederne i Tokyo til at sprøjte med pesticider i det område af Yoyogi park hvor de 3 personer mener de er blevet bidt.
Dengue og malaria kan godt minde lidt om hinanden i symptomer, selv om det er to forskellige myg der bærer smitten. Symptomer ligner influenza med feber, opkast, svimmelhed og hovedpine m.m. forskellen er bare at man kan få vacciner med malaria og behandling hvis man bliver smittet. Det kan man ikke mod dengue. Dengue feber kan lige som malaria have en dødlig udgang.
På verdens plan er dengue feber noget der bliver et større og større problem idet flere og flere smittes og flere og flere dør af det. Desuden er infektionen begyndt at dukke op i lande der normalt ikke har dengue feber, her i blandt også Japan nu. 
Sommeren er ved at gå på hæld og dermed bliver der færre myg. Myndighederne håber derfor at de myg der evt. bærer smitten vil dø og ikke vil overlever vinteren. Men det er stadig noget der fylder meget i nyhederne og hvordan man kan genkende symptomerne og hvor lang tid der går fra man bliver stukket til man evt. mærker nogle symptomer.
Jeg hader virkelig myg. Jeg får røde og hævede mærker hvor jeg er blevet stukket og det klør så jeg er ved at blive sindsyg. Den aller første sommer jeg var i Japan var rigtig slem. Jeg blev bidt så meget at jeg måtte have behandlinger hos en dermatolog og skulle have cremer både mod hævelse og kløe. Min anden sommer i Japan var knap så slem og jeg kunne nøjes med almindelig mygge balsam man kan købe på apoteket. Selv om jeg i år har tilbragt 1 mdr i Danmark har jeg slet ikke været plaget i år. Jeg fik ikke et eneste myggestik mens jeg var i Danmark og i år har jeg haft under 10 myggestik her i Japan. Om det er fordi myggene er blevet træt af mig skal jeg ikke kunne sige. Selv har jeg en mistanke om at grunden er at jeg jo ikke spiser kød mere og min kropslugt derfor har forandret sig idet jeg stort set kun spiser frugt og grønt, ris og tørrede bønner. Men jeg ved det selvføldig ikke med sikkerhed. Men en ting er sikkert jeg er ikke så glad for at gengue feber er kommet til Japan for jeg bliver da stadig stukket og det kræver ikke mere end 1 stik at blive smittet. Så jeg håber det bare er et enkelt tilfælde og der ikke dukker flere personer op med dengue feber og at det ikke bliver et stort problem næste sommer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar