Translate

lørdag den 16. august 2014

Saltede agurker.


Det er stadig varmt og luft fugtigheden er høj, så engang imellem laver jeg salt agurker fordi salt binder væske til kroppen så man ikke bliver dehydreret. Og desuden smager det rigtig godt, bare man ikke spiser for mange, det er jo salt.


Saltede agurker.

4 små agurker
3 spsk. salt
20 ml riseddike
30 ml mirin
40 ml soya
2 spsk sesam olie
1 spsk sesamfrø

Vask agurkerne og skær dem i skiver. Lig dem i en skål og drys salt over. Lad dem trække i 30 minutter.
Pres agurkerne fri for væske i hånden og lig dem på et stykke køkkenrulle og tør dem. Bland riseddike, mirin, soya og sesamolie. Lig agurkerne i en ren skål og hæld blandingen over. Drys med sesamfrø og bland det hele godt. Stil dem i køleskabet indtil servering.
Jeg kan godt lide at komme lidt fint hakket chili ved, jeg synes ligesom det giver lidt ekstra. Det står ikke i orginal opskriften og er man ikke til chili kan man sagtens undvære. De kan sagten holde sig nogle dage i køleskabet, de bliver sådan set kun bedre nu mere marinade de får lov at stå og trække.

Velbekome.

Japanerne holder meget af saltede mad og det serveres altid i små mængder til maden, enten i form af saltede kål, kinaradis eller som her agurker. Men selvføldig findes der mange andre former for saltede tilbehør.
Vidste du i øvrigt at nogen gange når man bestille traditional japansk varm dessert som er sød kommer det sammen med en lille tallerken saltede salat. Første gang jeg oplevede det blev jeg noget overrasket, men det smager faktisk rigtig godt sammen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar