Translate

lørdag den 8. februar 2014

Vinter vejr.

 
 
Jeg har efterhånden været tilbage i Japan en lille mdr. tid nu, så det er vist på tide at jeg får lagt nogle nye indlæg ud på bloggen.
Normalt når jeg kommer tilbage til Japan fra Danmark synes jeg det er dejligt lunt her ude. Men det har jeg ikke følt i år. December mdr. var udsædvanlig varm og regnfuld og det gjorde at det mindede meget om klimaet herude, men da jeg kom tilbage til Japan var det noget køligere, så jeg frøs meget de første par dage. Et par dage efter jeg var fløjet hjem kom sneen så til Danmark. Hånden på hjertet var jeg lidt skuffet for jeg ville virkelig så gerne have haft noget sne mens jeg var hjemme til jul. Grunden var at vi her i Yokohama og omegn normalt ikke får sne og hvis vi gør er det i form af slud. Men den globale opvarmning er noget vi mærker meget herude, så i dag kom der sne i massevis. Faktisk så meget at det er det kraftigste snefald i 16 år og det har resulteret i at der nu ligger omkring 15-20 cm sne. Måske ikke det vilde efter danske forhold, men efter forholdene her i syd-øst Japan så er det nok til at skabe total kaos, for de er slet ikke vandt til at få noget sne.
For mig har det været en fantastisk dag og jeg har været ude at nyde sne vejret, for mig der er vandt til sne i store mængder er det ikke det helt vilde, men det kan man godt se det er for de stakkels japanere.
Jeg så da også i nyhederne her til aften at 3 er blevet dræbt i trafik ulykker og at over 600 personer har været en tur på skadestuen p.g.a skader efter fald. Togene kører meget uregelmæssigt, hvis de i det hele taget køre og mange veje er lukkede.
Nu har det sneet i snart 20 timer i træk, alene det er udsædvanligt. Jeg har lige haft snuden udenfor og det sner endnu og det ser ikke ud til at holde op før engang i nat.
Selv om jeg nyder at der er kommet sne, fordi jeg ved hvor sjældent det er, så kan det være noget af en udfordring hvad angår indendørs varme.
Japanske huse har ingen isolering eller indlagt varme som vi kender det fra Danmark. Japanske huse er bygget til at kunne modstå jordskælv alt andet kommer i anden række. Så om vinteren er det hundekoldt og om sommeren er der stegende hedt. De fleste har en air conditioner der kan varme om vinteren og køle om sommeren, men problemet er de er kun gode i det rum de er installeret i for et japansk hus består af flere små rum der gør det svært for varmen at cirkuler og varme det hele op. Så extra tæpper og varme dunke er en virkelig dejlig ting lige for tiden. Og så er det jo en rigtig god undskyldning for at gå i spa noget oftere end normalt.
 
Hvad synes I om min danske snemand i Japan?? Det er skam mig der har været ude at lege i sneen i dag. Sne er jo altid sjovt uanset hvilken alder man har ;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar