Translate

søndag den 9. februar 2014

Smog og forurening.



I sidste uge havde vi det mest fantastiske vejr, solskin og 16-18 grader, direkte modsætning til i dag hvor det kraftigste snefald i 16 år har ramt os. Så jeg gik en tur ned til Osanbashi Pier, som er det sted hvor de store krydstogtskibe ligger til når de kommer til Yokohama. I år kommer der flere af de helt store, bl.a. kommer skibet Queen Elizabeth. Hun er så stor at når hun skal under broen for at komme ind i havnen så bliver broen lukket for trafik i det tilfælde at hun skulle komme til at ramme broen og der ryger en skorsten eller 2. Da jeg så i programmet for hvornår hun kommer blev jeg vildt skuffet, for hun ligger til kl 00.30 om natten og sejler igen 24 timer efter. Det betyder at jeg ikke kan få et billede af hende når hun sejler under broen. Tidspunktet er nemlig lagt så det genere mindst muligt for trafikken over broen, men man kan jo desværre ikke altid få det som man gerne vil have det.
Men jeg var nede for at tage billeder af et andet skib der hedder Asuka II, som er et japansk krydstogt skib, der har hjemme i Yokohama når hun altså ikke sejler rundt.
Som jeg gik rundt og tog billeder synes jeg de var rigtig gode, men da jeg kom hjem og så dem i stor format på computeren opdagede jeg at mange af billederne havde en mørk streg hen over horisonten. Først blev jeg lidt irriteret, men så slog det mig hvad det er. Det er smog eller med andre ord forurening. Lige som det man ser fra Kina og andre storbyer der døjer med os. Jeg har aldrig synes det var så slemt, men når man lige pludselig så det på afstand og på en rigtig klar dag, så var der faktisk meget. Normalt på en klar dag kan man se op til Tokyo fra Osanbashi Pier, men det kunne jeg ikke den dag.
Prøv at klikke på billedet så det kommer op i stort og så lig mærke til mørke streg lige under den blå himmel, så kan man se hvor meget os der er over Tokyo.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar