Translate

torsdag den 26. september 2013

Soji ji Temple.

 En af de mindre bygninger i Soji ji.

Hovedbygningen i Soji ji.

Yokohama er i forhold til japansk historie en meget ny by. Indtil for lidt over 100 år siden var det bare en lille fiske landsby, men da udlændinge begyndte at komme til Japan med skib, begyndte byen hurtig at udvikle sig og er i dag Japans næst største by efter Tokyo.
Byen har slet ikke den historie som eks. Kyoto, Nara eller Tokyo har. Man finder ikke gamle historiske bygninger eller massevis af templer eller shrines. Yokohama er mere en moderne storby og man kan da også tydelig mærke forskellen mellem Yokohama og byen med meget ældre historie.
Men man kan nu alligevel godt finde et par gamle templer, hvis man ved hvor man skal lede. Man skal et godt stykke væk fra centrum til et område der hedder Tsurumi, der kan man finde Soji Templet som er 1 af 2 daihonzan (hovedtempler) for den gren af zen buddhisme der hedder Soto. Stedet kan dateres tilbage til 740, men de tempel bygninger der ligger der i dag er fra omkring 1321.
Ud over selve templet er der en børnehave, mellemskole, high skole og universitet. Det er meget normalt at de grene af Buddhisme der har flest tilhængere har egne skoler og universiteter og mange af dem er tilmed meget anerkendt.
Buddhisme spiller en stor rolle i mange japaners liv, ikke som religion men mere som en livs filosofi.
Før Buddhisme blev den mest populære religion i Japan var det Shinto der var dominerende. I dag er de 2 blandet godt og grundigt og største delen af japanerne henter ting fra begge religioner og mange kommer både i templer ( Buddhisme) og shrines ( Shinto ).
Selvføldig har de fleste familier et tempel de tilhøre og hvor familiens gravsted er, men det er meget normal at besøge andre stede og finde råd og vejledning.
I Japan kan alle tiltræde et liv som munk hvis man ønsker, det har min svigemor gjort. Hun er i dag hovedmunk for et mindre tempel i Fukui i det vestlige Japan.
Munke lever et meget beskeden liv og størstedelen lever af de gaver de får af folk der kommer i templet. I Japan skal munke ikke betale skat og derfor er nogen grene af Buddhisme meget rige, især de stor populære templer. Man kan derfor se nogle munke køre rundt i dyre luksus biler og bo på luksus hoteller når de rejser rundt, samtidig kan man se munke der står og tigger ved stationer og andre steder hvor der kommer mange mennesker. Nogen gange har jeg meget svært ved at se det asketiske liv ved en munk der køre rundt i en Porsche. For mig hænger det bare ikke sammen.
Som munk er ens dag meget simpel, hvis man ikke har specielle ceremonier man skal forberede og afholde.
Man står tidligt op, ved 3 tiden hvorefter man meditere. Udover meditation består ens liv af at afholde ceremonier og at råde og guide folk der kommer til en for at søge vejledning vedr. et problem.
Deres kost består hovedsalig af ris og grøntsager eller hvad de har modtaget af folk som har doneret til templet.  Umiddelbart kunne jeg ikke tænke mig at leve som munk, jeg kan ganske enkelt ikke komme op så tideligt, men på den anden side det er vel et spørgsmål om tilvænning. Jeg har jo været i stand til at tilvænne mig livet i Japan. Men nej, jeg tror ikke. Jeg er ikke så meget fascineret af livet som munk, jeg er mere fascineret af buddhisme som en livsfilosofi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar