Translate

torsdag den 11. juli 2013

Tanabata.




I Japan har vi lige fejret Tanabata, det betyder stjerne festival. Det er dagen hvor Orihimi og Hikoboshi får lov at mødes med hinanden.
Orihimi repræsentere stjernen Vega, som er en af stjernerne i stjernebilledet Lyren.
Hikoboshi repræsentere stjernen Atair, som er den klareste stjerne i stjernebillede Ørnen.

Legenden siger at de 2 stjerner blev skilt af Mælkevejen, men på den 7. dag i den 7 mdr. ifølge Luna kalenderen får de lov at mødes og de kan udleve deres kærlighed for hinanden.
For mange japanere er Tanabata den mest romantiske dag på året og mange par bliver gift på denne dag.
En tradition på denne dag er at skrive ønsker på et stykke papir som man hænger på bambus grene.
Denne dag er der Tanabata festivaler over hele Japan og en af de største finder sted i en by der hedder Hiratsuka, som kun er 40 minutter med tog fra hvor vi bo, så der tog jeg ned for at opleve en af de rigtig gamle japanske traditioner på helt tæt hold.
Selv om temperaturen nærmede sig de 35 grader var der stadigvæk mange 1000 mennesker.
Det er en ting jeg er imponeret over, hede og høj luftfugtighed holder ikke japanerne indendørs ved air condition, ved sommerens festivaller er der altid så ufattelig mange mennesker.
Om sommeren er der også mange fyrværkeri festivaller og ved den største oppe i Tokyo er det normalt at 1.000.000 mennesker møder op for at opleve det helt tæt på og de første indfinder sig gerne først på eftermiddagen for at få de gode pladser. Jeg kunne simpelthen ikke holde til at sidde i bagende sol ved 35+ grader i 5, 6 ja 7 timer for at se 2 timers fyrværkeri, men det gør japanerne.
Jeg var da heller ikke til Tanabata festival mere end 1 time og cirka 30 minutter, så havde jeg fået nok og desuden havde jeg fået de billeder jeg gik efter, så omkring kl 17 tog jeg hjem igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar