Translate

mandag den 15. juli 2013

Inspiration til aftensmaden.


Nogen gange har jeg lidt svært ved at find på hvad jeg skal lave til aftensmad. Jeg laver ikke dansk mad herude, for hvis jeg skulle købe ind til det, vil det blive alt for dyrt i længden. Et almindelig japansk supermarked har ikke mange udenlandske vare og går man ind i et supermarked af mere international standart er priserne også en hel del højre på varerne. For 1 uges tid siden var vi i IKEA, hvor jeg købte en dansk Danbo, 1 pakke knækbrød, rabarbersaft, chokolade med blåbær og 1 pakke med 5 skiver brød, det blev over 3000 yen, jeg ved ikke lige hvad kursen er for tiden, men det er vel omkring 170-200 kr. Osten er ikke større end når man skære den med ostehøvl så bliver der omkring 30 skiver, men nej hvor er det 30 virkelige gode skiver.
Jeg blev da også venligt, men bestemt oplyst af min mand om det var godt vi ikke skulle handle fødevare her til hverdag. For de samme penge kan jeg i et japansk supermarked handle mad til 2 personer i en uge.
For at udvide min kunnen inden for japansk madlavning har jeg købt en japansk kogebog, den viste sig at hedde 330 opskrifter til når man drikker øl, men sådan går det så tit når man ikke kan læse det her kære sprog. Men jeg har nu, men min mands kyndige oversættelse, afprøvet flere af opskrifterne og de kan sagtens spises uden at man behøver at drikke øl.
Så her er lidt inspiration til japansk madlavning, der ikke er sushi.
Til venstre på billedet er det Agurkesalat med tofu. Til højre er det Oksekød med aubergine og æg.

Agurkesalat med tofu.
1 lille agurk
4 shiitake svampe
100 gram stegt tofu i strimler
1/2 spsk soya
1/2 spsk mirin
salt

Skær agurk i tynde skiver og drys lidt salt over, så de bliver bløde og afgiver væske, klem dem fri for væske.
Skær svampe i tynde skiver og steg dem på en tør pande til de begynder at skrige, tilsæt soya og mirin. Bland svampene sammen med agurkerne.
Skær tofu i tynde skiver og rist dem på en tør pande. Bland dem sammen med agurk og svampe. Stil det i køleskabet indtil servering. Serveres med sesam dressing.


Oksekød med aubergine og æg.
2 hårdkogt æg
200 g hakket oksekød
2 små auberginer
10 grønne bønner
1/2 forårsløg
salt, peber
olie til stegning
2 spsk sake
2 spsk soya
1 spsk sukker.

Skær auberginer i skiver, cirka 1 cm.  Bønner skæres i passende stykker og forårsløg skæres i tynde skiver. Steg auberginer på en pande til de får farve, tilsæt de andre grøntsager. Tage grøntsagerne af når forårsløg bliver bløde.
Steg kødet til det er gennemstegt, tilsæt grøntsager og bland det godt.
Rør sake, soya og sukker sammen og hæld det over blandingen. Tilsæt æg skåret i både.
Serveres med ris.

Velbekomme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar