Translate

torsdag den 29. november 2012

En dag i Kamakura.

 En dag hvor jeg virkelig kedet mig, besluttede jeg at tage til Kamakura. Vejret var rigtig godt, så jeg tænkte der måske var god mulighed for at få nogle gode billeder og jeg blev bestemt ikke skuffede. Det første sted jeg tog hen var Hachimangu, jeg havde egentlig tænkt de måtte have en masse træer i efterårs farver, men ikke så mange som jeg havde regnet med. Men de havde noget helt andet, et traditionelt japansk bryllup. Det var virkelig spændende at kigge på. Og så fil jeg samtidig mulighed for at øve mig lidt i at tage billeder af mennesker, noget jeg så absolut ikke bryder mig om for jeg føler jeg invadere deres privat liv. Men der var mange andre der også tog billeder af dem, så jeg tænkte det var i orden.

 Hele familien. Nu til dags er der ikke mange der har den her slags brylluper. Det er hunde dyrt, så det halve kan være nok. Men engang imellem kan man stadig godt se det ved de store og berømte templer. Jeg vil gætte på de er en del troende, siden de har holdt bryllup her. Nu til dags vil de fleste holde bryllup der er noget mere vestlig i stilen. Jeg synes egentlig det er lidt synd for det er en del af kulturen der langsomt forsvinder. Der var mere end et bryllup den dag, så det har været en rigtig god dag for templet.

 Familie klædt i traditionelt japansk kimonoer. Familien har to børn lå jeg mærke til og de var begge klædt i kimono. Her i Japan er der specialle cermonier for både piger og drenge, når de har en bestemt alder. For pigerne er det når de er 3 og 7 år gammel og for drengene er det når de er 5 år gammel. Det hedder shichi-go-san, der oversat betyder 7-5-3. Og jeg er ret sikker på pigen var 7 og drengen 5, så det var en festdag for familien.

 Efter Hachimangu tog jeg vidre til Hasedera, som er mit ynglings sted i Kamakura. Jeg bliver bare aldrig træt af at komme der. Der er en fantastisk udsigt oppe ved selve templet, fantastisk have med alt der høre de forskellige årstider til, museum der fortæller stedets historie og hellige grotter hvor man kan gå på opdagelse og bede en stille bøn til en hel del forskellige guder. Det var helligdag i Japan den dag, så også her var templet festklædt og der var overfyldt med mennesker der også var ude at nyde det gode vejr eller shichi-go-san.

 Ved 16.30 tiden besluttede jeg at ned på stranden for at se solnedgange, inden jeg tog toget tilbage til Yokohama. Det var en god afslutning på en dejlig dag, at se solen gå ned over solens rige og duften af havet. Jeg må tage noget oftere til Kamakura og se solnedgangen, det er et helt fantastisk syn.


Kamakura er en lille by der ligger syd for Yokohama og den har så meget at byde på. Mange tourister tager til Kyoto, fordi de tror det er der det hele er, men ikke mange kender til Kamakura. Når man går rundt i byen ser man da heller ikke samme mængde tourister som man gør i Kyoto, nogen gange er jeg faktisk den eneste udlænding, især hvis man bevæger sig væk fra Hasedera, Hachimangu og den store Buddha, som nok er de 3 steder byen er mest kendt for. Men sandheden er at der faktisk er over 100 templer i Kamakura. Kamakura har engang været hovedstad i Japan omkring år 1200 til 1300 og det er kendt som Kamakura perioden i japansk historie.
Kamakura har for nydelig sendt en ansøgning til UNESCO Verdensarv om at få byen optaget på listen, som Hjemby for Samuraierne. Jeg håber virkelig det lykkes for dem, for det er et helt fantastisk sted, der har krav på at blive beskyttet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar