Translate

onsdag den 28. november 2012

Ginko.



 Ginko, de lugter ikke særlig godt.





For tiden er der så meget flot natur at tage ud og se på. Japanerne elsker deres parker og især i weekenderne kan man næsten ikke komme frem for folk der rander rundt med store professionale kameraer og tager billeder og ja jeg må nok tilstå og sige jeg er blevet en af dem, bare uden et store professionelt kamera.
Så da ginko træerne blev gule var jeg selvføldig nødt til at skulle af sted. De har den flotteste gule farve, men gud hvor lugter de grimt. Jeg kan slet ikke forbinde at noget så smugt kan lugte så grimt. Nu er det ikke selve træet der lugter, men frugten på træet. Det er nogle små spiselig bær og de smager faktisk godt når de først bliver tilberedt. De bruges ofte i madlavning, især i noget der hedder Chawan Mushi, noget der bare smager rigtig godt.
Det er en ret af æg med rejer, kylling, fisk, shiitake svamp, gulerod og så selvføldig ginko. Det hele er skåret i små stykker der ligger i en kop, hvor man hælder æggemasse over og så bliver det dampet i vandbad. Det har en rigtig blød og cremet smag.
Stort set alle parker er opbygget så der er noget specielt fra tidlig forår til sen efterår og det er noget de går virkelig meget op i.
Jeg har flere steder jeg gerne tager hen, men det er altid meget forandret alt efter årstiden, så jeg bliver aldrig træt af at komme der. Men nu er det snart ved at være over, det er blevet rigtig koldt og vinteren er rykket et godt skridt nærmere. De har sagt at vinteren bliver koldere end normal, men det synes jeg nu de siger hvert år, men jeg synes nu stadig ikke japansk vinter er lige så kold som dansk vinter.
Den første sne har allerede skabt problemer i Hokkaido, hvor næsten 50.000 mennesker var uden strøm i starten af ugen på grund af kraftig snefald.
Toppen af Mt. Fuji er for længest også dækket af sne og det ser bare så godt nu når man ser billeder derfra.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal tage billeder af i løbet af vinteren, illumination måske. Det ser så godt ud i mørket og der er mange steder de har det. Men ellers er jeg begyndt at se frem til foråret og kirsebærblomsternes kommen, men det er ikke før i starten af april.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar