Translate

onsdag den 14. november 2012

Lidt flere efterårsbilleder.








Pas på bjørnene. Disse skilte så vi mange steder, for der er vilde bjørne i Japan og der er mange af dem. Især i bjergområderne, det er brune og sorte bjørne. Når  vi gik rundt oppe i highlandet mødte vi tit folk der havde en lille klokke spændt fast på tasken eller i et bælte. Det er for at advare bjørnen om man er på vej og for at skræmme den væk. Noget af det mest farligeste er at overraske en bjørn, for den vil angribe dig af ren og skær forskrækkelse, så derfor hvis man går langt op i bjergene er det godt at have en klokke, så man kan undgå et møde med en af slagsen. Hvor meget det rent fantisk hjælper, vil jeg lade stå hen i det  uvisse.
Jeg synes ikke man høre særlig tit om at en bjørn har angrebet et menneske. Nogle gange er der dog en nyhed om at en bjørn har forvildet sig ned fra bjergene og er taget en tur i byen.
Et par dage før vi tog til Nagano, var der en bjørn der havde forvildet sig ned på tog stationen i Nagano og i de tidlige morgentimer var set luske rundt ude på sporene.
Når det sker bliver der tilkaldt en jæger som kommer ud og skyder den. Det kan jeg blive noget så hidsig over, for jeg forstår ikke hvorfor de skal dræbe den, hvorfor kan de ikke bare skyde den med en bedøvende pil og køre den op i bjergene igen og slip den løs. Jeg synes der er synd.
Men vi mødte ingen bjørne på vores tur, selv om jeg nu gerne ville have set bare en lille en.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar