Translate

fredag den 29. maj 2020

Kulinarisk rejse til Korea.

Det kan godt være vi ikke kan komme ud at rrejse og krydse grænser rent fysisk lige i øjeblikket. Men det betyder ikke at man ikke kan tage på en rejse og udforske nye rejsemål eller mindes steder man tidligere har besøgt. Jeg kan se på min FB at mange af mine blogger-venner har det hårdt, især dem der primært skriver som rejse-bloggere. Jeg savner også selv at komme ud og rejse eller bare at tage på en 1-dags tur til et eller andet sted der ikke er mit nabolag. 
Den seneste tid har jeg været på en del kulinariske rejser og lavet mad fra forskellige lande. Det kan aldrig erstatte den autentiske oplevelse som at sidde på en restaurant i en ny by og skue ned over menu-kortet og ikke kunne bestemme sig for hvad man skal bestille fordi det hele ser så lækkert ud og man har lyst til at smage på det hele. Men ikke desto mindre kan det godt tage toppe af ens udelængsel i nogen dage ved at tage på en kulinarisk rejse.
I dag har jeg selv været på en kulinarisk rejse og turen gik til Korea. Jeg kender egentlig ikke så meget til koreansk mad ud over kimchi og koreansk bbq, 2 retter som jeg rigtig godt kan lide og det har givet mig lyst til at udforske det koreanske køkken lidt mere så her til aften forsøgte jeg mig med stegt svinekød med tofu og grøntsager. Heldigvis havde jeg det koreanske krydderi jeg skulle bruge, gochujang som er en rød chili pasta der bruges til næsten alt i det koreanske køkken.


Stegt svinekød med tofu og grøntsager.

1/2 pk. fast tofu
300 g svinekød i skiver
10 hvidløgsstængler ( kan erstattes af forårsløg )
1 løg
1 rød peber
4 spsk gochujang
2 spsk soya
2 spsk sake
2 tsk eddike
2 fed hvidløg, fint hakket
sesam
sesam olie

Bland gochujang, soya, sake og eddike godt. Stil sovsen til side. Skær tofu i passende skiver der ikke vil gå i stykker under stegning. Skær rød peber i skiver og hvidløgsstængler i mundrette stykker. 
Steg svinekød på en pande i lidt sesam olie til det er lysebrunt. Hæld det over i en skål. Steg tofu på panden til det er lysebrunt på begge sider. Svits grøntsagerne i lidt sesam olie og tilsæt kød og tofu.Når det hele er blandet godt og varmet igennem tilsættes sovsen og det hele blandes igen. Server med det samme. Ligesom i det japanske køkken serveres de fleste koreanske retter med ris.
Vil man have en vegetarisk ret kan man tilsætte mere tofu i stedet for kød. 


Ud over den koreanske hovederet fik jeg også lavet en lille japansk sideret. Japanerne holder meget af små sideretter til deres hovedretter som ofte er simple og enkle retter. Disse sideretter serveres ofte kolde, mens hovederetten selvfølgelig er varm.

Stegt tofu med spinat.

250 g spinat
2 skiver aburaage ( stegt tofu )
Soya
Sake
Sesam

Skær enderne af spinaten og lig det pænt sammen. Lig spinaten i en gryde med kogende vand og sluk for gryden. Efter et par minutter tages spinaten forsigtig op og vrides forsigtig fri for vand. Jeg fandt det nemmere at lade det kæle lidt ned først og så virde det forsigtigt i nogen køkkenrulle. Skær spinaten i cirka 3 cm stykker og adskil det lidt. Masser forsigtigt 1 spsk soya ind i spinaten. 
Sprinkel lidt soya over tofuen og rist dem let på en pande. Skær dem i passende stykker. Bland tofu og spinat og sprinkel med sesam. Sæt det i køleskabet indtil servering. 
Dette er en typisk japansk sideret der kan serveres til stort set alt. 

Har du været på nogen kulinariske rejser for nylig for at dæmpe udelængelsen ???

Ingen kommentarer:

Send en kommentar