Translate

søndag den 24. maj 2020

Verdens bedste pastasovs.

Verdens bedste pastasovs er nok noget af en udtagelse at komme med, men lige i det her tilfælde så mener jeg det rent faktisk. Før jeg fik diabetes spiste jeg ofte pasta, men nu er det desværre en af de ting jeg har måtte sige farvel til pga det høje indhold af kulhydrater som man som diabetiker skal holde øje med. Men bare fordi jeg ikke kan spise pasta er jo ikke ensbetydning med at jeg ikke kan spise pastasovs og så bare erstatte pastaen med noget andet. 
Så i går brugte jeg lidt over 2 timer på at lave pastasovs og den blev lige så god som den altid plejer at blive og ærlig talt så var det faktisk rigtig dejligt at spise en portion mad der næsten var den samme som fra før jeg fik diabetes. Så eftersom jeg hårdnakket påstår dette er verdens bedste pastasovs vil jeg gerne dele opskriften med jer og skulle nogen få lyst til at afprøve om jeg har ret hører jeg da meget gerne fra jer om I synes jeg har ret. 


Verdens bedste pastasovs.

2/3 dl persille
2 spsk olivenolie
2 fed presset hvidløg
1 stort løg, finthakket
1 gulerod, hakket i firkanter
1 stilk selleri, skåret i skiver
500 g hakket oksekød
5 dl oksebouillon
2 1/2 dl rødvin ( er man diabetiker så vælger man selvfølgelig en tør rødvin )
2 dåser hakket tomater
salt og peber

Et af mine bedste køb på det seneste. En skræller der laver 
strimler. Perfekt til at lave grøntsags-pasta med. 

Persillen hakkes fint og sættes til side. I en stor gryde svitses løg, gulerødder, selleri og hvidløg i oliven olie. Bagefter svitses oksekødet. Tilsæt grøntsagerne igen og bland det hele godt. Tilsæt okseboullion, rødvin, hakkede tomater og persille. Når det hele når kogepunktet skrues ned for varmen og det skal nu simre i 1 1/2 time uden låg. Der er meget væske i sovsen nu og det skal reduceres så det bliver en tyk og cremet sovs, derfor uden låg. Husk at rør rundt i det engang imellem. Smag til med salt og peber. 


Hvis man spiser low carb så serveres sovsen med grøntsags-pasta. Især squash er meget velegnet til at lave grøntsags-pasta af og så er det en nem måde at få flere grøntsager ind i sit måltid på. Kan man få både gule og grønne squash gør det retten ekstra farverig og indbydende. Spiser man ikke low carb serveres sovsen selvfølgelig med spaghetti. 

Nu er der måske nogen der stejler lidt over at jeg mener retten kan spises på low carb fordi der er gulerødder i. Gulerødder betegnes normalt ikke som low carb, men her kommer det lidt an på hvordan den spises. Hvis den som her er hakket og blandet i en ret med andre ingredienser så er det ikke noget problem. Hvis man spiser rå gulerod som snack eller en ret kun med gulerødder så kan man godt diskutere hvor vidt det er low carb. Hvis man er på keto og kun spiser op til 5 gram kulhydrater om dagen er gulerødder no go. Spiser man moderat low carb er der bedre plads i regnskabet til at lade gulerødder indgå som en ingrediens i en ret.
Jeg er rimelig afslappet hvad angår kulhydrater i grøntsager for her synes jeg man skal tænke på at grøntsager indeholder en masse vitaminer og mineraler som kroppen kan få gavn af og har brug for på en positiv måde. Jeg er langt mere kritisk over for kulhydrater i brød, ris og pasta som i langt de fleste tilfælde er hurtige kulhydrater og som ikke indeholder de store mængder af ernæring, det er det man også kalder for tomme kulhydrater. Men det bestemmer man jo heldigvis helt selv om man vil spise.


Hvad angår rødvinen så vil jeg mene det er i orden når det bliver brugt i madlavning. Når vinen bliver varmet op og tilberedt på denne måde fordamper alkoholen. Jeg har helt fravalgt at drikke alkohol nu, men jeg har ikke noget problem med at bruge vin som ingrediens i en ret som denne en gang imellem. Hvor tit laver man lige mad der indeholder vin, jeg gør hvert fald ikke særlig tit. 

Tomat salat med frisk mozzarella og masser af frisk basilikum. 

Så det er hvad jeg helt klart mener er verdens bedste pastasovs. Jeg håber du evt. har fået lyst til at prøve. Det er en enkelt og nem ret at lave selv om den er lidt tidskrævende, men man kan jo sagtens lave noget andet mens det står og simre. Portionen bliver rimelig stor så der er til mindst 2 dage med mindre man servere den til en sammenkomst med mange mennesker, så vil der nok ikke være meget tilbage. Velbekomme. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar