Translate

fredag den 27. marts 2015

Kirsebær blomster i Matsuda.

For et stykke tid siden skrev min svigerfar til os og spurgte om vi ville med til Matsuda. Vores første tanke var hvad i alverden vil han der. Jo, han ville have os med til en park hvor de har en bestemt type kirsebær træer der blomster lidt tidligere end andre træer og han havde læst at de stod i fuld flor lige nu og da han godt ved hvor meget jeg holder af kirsebær blomster synes han det var et godt sted at tage hen og se nogen af sæsonens første kirsebær blomster. Vi skulle dog først lige på en lille hiking tur et andet sted inden vi kom til kirsebærblomsterne. Jeg kender godt navnet Matsuda selv om jeg aldrig havde været der og det er ikke et sted jeg umiddelbart forbinder med kirsebær blomster, men der tog jeg så ganske fejl. Oppe på en høj med udsigt over hele byen og Mt. Fuji ligger en park der hedder Matsuda Urte Have og den er faktisk fyldt med kirsebær blomster. Efter vores hiking tur da vi kørte ind mod byen kunne vi se en lyserød top over byen. Der var ingen tvivl om at der var der vi var på vej hen. Vi snakkede lidt om hvor vi skulle parkere bilen og vi valgte at køre ned til floden og parkere og derefter tage en shuttel bus op til parken. Det skulle vise sig at være en rigtig god ide for der var mega lang kø af biler  hele vejen op til parken. Men vi kørte bare forbi da vi heldigvis havde taget bussen. Det var så hyggeligt et område. Man havde udsigt over hele Matsuda by og på dage med klart vejr kan man se Mt. Fuji som stadig har sne på toppen. Det var virkelig en fornøjelse at gå rundt og se på nogen af årets allerførste kirsebær blomster. Ikke mere vinter, mørke og koldt vejr. Når kirsebær blomsterne kommer, kommer også det gode vejr ( som regel ). Man skal stadig have en jakke på hvis man går ud, især om morgen og aften men midt på dagen kan det godt blive dejligt lunt. Vi har faktisk allerede haft omkring 20 grader et par gange og man kan mærke at vinden er varm og ikke kold mere som den er om vinteren. Hvor jeg dog glæder mig til ikke at behøves at have jakke på mere når man skal ud og hvor jeg dog glæder mig til at kan have vinduerne åben dagen lang og mærke den varme luft. 
Her i weekenden har de igen lovet op til 20-21 grader og jeg kunne se på min gå tur idag at kirsebær træerne nok springer ud i weekenden, nogen er faktisk sprunget ud for jeg fandt et hvidt kirsebær træ der var sprunget ud og jeg kunne ikke lade vær med at bare stå og kigge på det og næsten falde i staver. Jeg tror det er svært for folk der aldrig har været i Japan og oplevet kirsebær træerne i fuld flor at forstå hvor specielt det faktisk er. Nogen steder er der flere hundrede træer der blomster samtidig og det er virkelig bare noget andet end når der kun er 1 træ. Samtidig er det så sarte og skrøblige blomster der kun kan nydes kort tid at hvis der kommer kraftig vind i nogen dag så er der ikke flere blomster tilbage. Men når de begynder at komme i fuld flor skal der nok komme mange flere billeder for jeg skal helt klart ud og nyde dem i den korte tid de er her.

 Lyserøde kirsebær blomster i Matsuda.

 Kirsebær blomster og Matsuda by. Faktisk betegnes det som 
en lille landsby fordi der bor under 50.000 mennesker. Det forstår man 
jo ikke rigtig når man samligner med danske forhold.

 Under mange af kirsebær træerne var der plantet gule
raps blomster. Det var virkelig flot og de gule raps blomster
fik mig til at tænke på dansk sommer hvor man ofte
kan se gule raps marker.

 Kirsebær blomster og raps blomster.

 Kirsebær blomster.

 Jeg synes virkelig denne lille engle figur i træ var så fin.
Og den stod bare det helt rigtige sted i forhold til kirsebær
blomsterne og raps blomsterne.

 Kirsebær blomster og raps blomster.

Et enkelt kirsebær træ.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar