Translate

lørdag den 21. marts 2015

Et budskab om fred.

Når man kommer ud fra Hiroshima Freds Museum ligger der bøger man kan skrive i. Der er også mange kendte personer der har skrevet i dem gennem tiderne og disse budskaber om fred er samlet i en mapper ved siden af bøgerne. Her er et lille udpluk af nogen af de budskaber fra kendte personer jeg fandt.

 Ærkebiskop Desmond Tutu fra Sydafrika.
"Jeg har hørt hvad andre har sagt om Hiroshima.
Nu har jeg selv set det og jeg er synder kunst. Jeg er ydmyget over at de 
mennesker i Hiroshima der har lidt så meget ikke er bitter eller hævnfulde.
De ønsker kun fred i verden. Jeg beder til at så frygtelig en begivenhed aldrig 
igen må finde sted.
Gud velsigne de dejlige mennesker i Hiroshima"

 Den 14. Dalai Lama.
"Som mennesker har vi alle pligt til at eliminere masse øddelæggesle våben 
fra denne jord. Jeg beder jer alle sammen om at bruge jeres indflydelse ( kræfter )
til at fuldføre denne opgave."

 Ban Ki-moon, Generalsekratær i United Nations.
"Det er mig en ære at deltage ved den 65. minde højtidlighed som 
generalsekratær for United Nations.
Dette usædvanlige museum fortæller os om uforstålige ødelæggelser og 
menneskelige lidelser. Lad os sammen arbejde mod en verden uden atom våben, så de 
kommende generationer kan leve i en mere fredlig og fremgangsrig verden."

 Dronning Margrethe og Prins Henrik skrev ikke andet end deres navne.
Det var jeg egentlig lidt skuffet over.

 Moder Teresa.
"Lad os alle elske hinanden som Gud elsker hver og en af os, så denne
frygtelige ondskab der har bragt så meget lidelse til Hiroshima aldrig 
sker igen. Lad os huske at kærlighed og bønner er fred.
Gud velsigne jer."

 Oluf Palme, tidligere svensk statsminister.
"Ingen mænd eller kvinder på jorden kan være upåvirket 
over for navnet Hiroshima. Dette må aldrig ske igen."

Yoko Ono.
"Bed for fred. Lad os have en drøm."


Der var rigtig mange budskaber om og for fred. Jeg kendte en del af dem der havde skrevet, men der var også mange præsidenter, stats overhoveder og ambassadører fra forskellige lande der havde skrevet i bøgerne som jeg ikke kunne genkende. Der var rigtig mange gode budskaber skrevet ned, tankevækkende og skrevet fra hjertet. Mit ynglings citat er helt klart Dalai Lama, man kan jo ikke andet end give ham ret. Desuden har jeg altid haft stor respekt for ham fordi han altid beder til en fredlig løsning og er ikke voldlig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar