Translate

tirsdag den 24. marts 2015

Aubergine og kikærte karry.

Det er godt nok længe siden jeg har lagt en opskrift ud. Ikke fordi jeg ikke har lavet mad, mere fordi der har været så meget andet jeg gerne ville fortælle og vise billeder om.
Japansk mad er ikke krydret eller stærkt. Måske lige med undtagelse når det kommer til karry, her kan japanerne godt lide en kraftig og smagfuld karry. Karry er måske ikke lige det der forbindes mest med Japan og japansk mad, men der finders rigtig mange karry restauranter. Normalt kommer karryen med en paneret og sprødstegt svinekotelet, men man kan også få grøntsags karry eller med kylling. Går man i et japansk supermarked kan man få i massevis af karry. Det kommer i en pakke og ligner boullion terninger. Der er 2 portioner i en pakke og 1 portion rækker til 3-4 personer. Når man bestiller det på en restaurant kommer det med fintsnittet hvidkål og en eller anden form for pickles.
Jeg er rigtig glad for karry og jeg laver det ofte, så når jeg falder over en ny opskrift skal den selvføldig afprøves. Det her er blevet en af mine ynglings karry og en opskrift jeg kommer til at lave rigtig mange gange.



Aubergine og kikærte karry.

1 stor aubergine
1 løg, finthakket
1 rød peberfrugt 
1 1/4 tsk stødt spidskommen
1 1/4 tsk stødt koriander
1/2 tsk gurkemeje
1 fed hvidløg
1 dåse hakket tomater
2 tsk revet ingefær
1/2 tsk cayenne peber
1 dåse kikærter ( eller 1 kop der har stået i vand natten over
og derefter kogt.)
1/2 kop vand


Varm ovnen til 200 grader. Skær auberginen i skiver. Lig dem på en bageplade med bagepapir og prik dem med en gaffel. Bag dem indtil de er bløde og har fået farve, cirka 40 minutter. Sæt til side.
Hak løget fint og skær peberfrugten i tern. Varm lidt olie på en pande og steg løgene indtil de begynder at tage farve. Tilsæt peberfrugt og lad det stege et par minutter. Tilsæt spidskommen,koriander, gurkemeje, presset hvidløg, tomater og ingefær. Bland det hele godt.
Hak auberginerne og tilsæt til blandingen. Lad det simre 10 minutter. Tilsæt kikærter og vand. Hvis du synes det er for tykt kan du bare tilsætte lidt mere vand, men start med 1/2 kop og se hvor tykt det bliver. Lad det simre 15 minutter.
Serveres med ris eller naan brød.

Velbekomme.

Personligt foretrækker jeg at bruge kikærter jeg selv har udblødt natten over og kog. Jeg er bare ikke så glad for ting der kommer på dåse og har næsten et års holdbarhed, jeg undre mig virkelig over hvad de har putte i for at give det så lang holdbarhed, det kan hvertfald ikke være noget godt for der er ikke noget der naturligt har så lang tid holdbarhed. 
Jeg savnede virkelig en rigtig ovn da jeg lavede den her ret. Jeg har kun en lille grill ovn ( gas ) så jeg skulle virkelig hele tiden holde øje med at det ikke brændte på. Men det gik og jeg fik dem bløde og pænt gyldne uden at blive forbrændt, men hold nu op jeg savnede virkelig en rigtig ovn så jeg ikke skulle tjekke det hvert minut. Jeg overvejet godt nok at stege auberginerne på panden men det er nu nået nemmer bare at kunne sætte det i en ovn. Men uanset hvad så håber jeg at opskriften kan friste nogen til at prøve. Jeg kan kun sige at jeg synes det smagte fantastisk.
Lad mig endelig vide hvad du synes hvis du skulle få lyst til selv at afprøve opskriften :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar