Translate

fredag den 2. marts 2012

Gammelt billede.


Forleden da min mand sad og surfede på nettet fandt han nogle gamle billeder fra Japan. Jeg faldt virkelig for dette her, fordi jeg har været der. Det er den store Buddha i Kamakura. Den ligner sig selv som den ser ud i dag, men billedet er over 100 år gammel. Prøv at klikke på det, så kan du bedre se. Lig især mærke til tøjet de har på.
Min første bemærkning var om han var sikker på det var så gammelt, for havde de i det hele taget kamera dengang. Og ja, det havde de rent faktisk, det er bare de færreste billeder der har overlevet op til i dag.
Forleden da jeg sad og så nyheder var der et indslag med en gruppe studerende på Tokyo Universitet, de studere computergrafik og design. Efter undervisning sidder de og restaurer billeder de har fået tilsendt fra katestrofe området. Det er billeder der er blevet ødelagt af vand og mudder og som ellers ikke stod til at redde. Men de her studerende sidder hver dag efter skole og renser billederne på computeren og sender helt nye billeder tilbage til afsenderen. De har modtaget mange takkebreve fra folk, hvor alt de har tilbage af deres liv er de billeder ,alt andet blev skyllet væk og de var så taknemlig at de var istand til at give dem minderne tilbage.
Indtil nu har de restaureret 5000 billeder, men de havde stadig over 10.000 billeder de havde fået tilsendt fra folk der beder om hjælp. Hele indslaget gik ud på at de nu selv beder om hjælp til den store opgave og at folk med forstand på computer vil melde sig og hjælpe med at restaurer billederne.
Jeg håber nogle flere har meldt sig. De gør virkelig et fantastisk arbejde og de var virkelig dygtig til det.
Jeg har aldrig været særlig god til alt det moderne teknik, her i huset sortere det under min mand, men jeg kan godt se fordelen ved det, så måske jeg skulle prøve at lære lidt mere om det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar