Translate

torsdag den 29. marts 2012

Dødsstraf.

Japan har dødsstraf og idag blev 3 dødsdømts så hængt. Det var første gang i 1 år og 8 mdr at nogen blev henrettet.
Der sidder over 100 dømte på dødsgangen her i japan og venter på at deres dom vil blive udført.
Her i Japan er straffenloven meget strenger end i Danmark. For at kunne blive dødsdømt skal man have slået mere end 1 person ihjel, har man kun slået 1 person ihjel får man livstid uden mulighed for prøveløsladelse. Og her er der virkelig tale om livstid, ikke som i Danmark hvor man har mulighed for at komme ud efter 12 år selv om man har fået livstid.
Det har været det helt store samtale emne idag her i Japan og en undersøgelse viste at 86 procent af befolkningen går fuldt ind for dødsstraf.
Den mest berømte fange der sidder på dødsgangen er Shoko Asahara. Han er leder af den religiøse sekt der den 21 marts for 17 år siden udførte et gasangreb på 4 metro stationer i Tokyo og drabte 13 mennesker. Det officele dødstal er 13, men i årene efter døde yderlig 7 personer som følger af sygdom de fik af gassen.
Omkring årsskifte forlød det at nu ville han snart blive henrettet, men så nytårs nat gik en af Japans mest eftersøgte mænd ind på en politistation i Tokyo og meldte sig selv. Har var sammen med Asahare manden bag angrebene. Nu er der så nye undersøgelser igang og retsagen mod ham er stadig ved at blive opbygget og fordi Asahara måske skal vidne mod ham er henrettelsen nu yderlig udskudt, nogle siger i op mod 10 år. Mange siger grunden til han meldte sig selv var for at udsætte henrettelsen.
Den sekt han tilhøre er stadig aktiv den dag idag og mange mener også det er derfor han nu har siddet der i 17 år. For de siger når han bliver henrettet vil der komme et modangreb fra sekten, måske ikke lige med det samme men det vil ske.

Personligt ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal synes om det hele. For 15 år siden var jeg imod dødsstraf, men nu i terrorismens tidsalder ser jeg lidt anderledes på det. Jeg synes meget af den kriminalitet der bliver begået nu om stunder er total meningsløs og det går tit ud over nogle totalt uskyldige personer der bare var det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.
Selvføldig skal der være klokkeklare beviser for at man er skyldig når man går efter dødsstraffen. Jeg ved godt det ikke kan bringe den drabte tilbage ved også at tage morderens liv, men på den anden side kan jeg også godt forstå når nogle siger morderen ikke fortjener nogen form for tilgivelse for det han har gjort.
Jeg synes i det hele taget det er et meget svært spørgsmål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar