Translate

fredag den 2. september 2011

Lidt af hvert og ingenting.

Jeg er vist kommet lidt bag ud med opdateringerne, der er ikke sket så meget og så alligevel.
Sidste weekend raserede Irene USA østkyst, denne weekend er det så igen vores tur. Det regnede helt sindsygt igår, i Hiroshima fik de 70 mm på 1 time, og vi fik også vores del i går aftes. Lige nu er der mest stilhed før storm, den har ændret lidt på dens kurs, så den har ikke mere direkte kurs mod os, men vi kommer nok til at kunne mærke det en hel del sidst på dagen og aften igennem.

Det er stadig varmt herude, men heldigvis ikke omkring de 36-38 grader mere. Nu ligger den for det meste af tiden omkring 30 grader. Luftfugtigheden er stadig høj, men den er nedafgående, jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er fordi jeg har vendet mig til den nu eller om det er fordi det snart er over, det er lidt som om der er efterår i luften.
Jeg kan godt lide når det regner, for det er ensbetydning med at temperaturen falder, det er rigtig dejligt når temperaturen ikke er mere end 25 grader og der blæser en let brise. Men der er håb forude og det værste er overstået nu og jeg har overlevet min første japanske sommer, selv om det har været hårdt.

Japan har i tirsdags fået ny premiærminister og idag skal han præsentere sin nye regering for kejseren og på mandag vil de så gå igang med arbejdet. Han hedder Noda og var finans minister under Kane. Så nu må vi se hvad han kan. Han er Japans 6. premiærminister på kun 5 år, men ligesom de fleste af hans forgængere holder han nok ikke ret meget mere end 1 års tid.
Danmark har også fået ny ambassadør i Japan, han hedder Carsten og kommer fra en post som ambassadør i Afghanistan, jeg var ikke klar over at vi skulle have ny ambassadør og fandt først ud af det da jeg så det i en pressemeddelse på ambassadens hjemmeside. Så nu må vi se om han invitere til indsættelse reception så vi kan møde ham.

Igår begyndte jeg i skole igen, det var egentlig rart at begynde igen og komme lidt ud og se nogle bekendte mennesker igen. På den anden side glæder jeg mig også til jeg har færdig gjort semesteret, så jeg kan komme hjem til Danmark en tur. Jeg regner med at være i Danmark fra midt i november og til efter jul. Vi har ikke bestil nogen billet endnu for inden vi kan det skal jeg have forlænget min opholdstilladelse så jeg kan komme tilbage. Jeg er begyndt at glæde mig til at komme hjem, jeg har ikke set min familie i over 8 mdr nu og jeg er begyndt at have lidt hjemve, men det er nok fordi jeg ved at nu er der ikke så længe til jeg skal hjem til stegt flæsk med persillesovs og bøf med extra mange bløde løg. Ikke at jeg har noget imod japansk mad, tværtimod, men nogle gange er der visse ting man savner som man bare ikke kan lave herude. Der er et sted hvor der er en skandinavisk restaurant og min mand har sagt vi godt kan spise derinde hvis jeg vil, men når jeg kigger på udvalget i vinduet må jeg nok indrømme der ikke er noget der minder særlig meget om dansk mad.

Vi er blevet inviteret til Hokkido af min svigerfar, han har endda tilbudt at betale for en af os, så han betaler for 2 og vi kun betaler for 1. Jeg vil rigtig gerne afsted, men som tingene ser ud lige nu kommer vi nok ikke afsted, pga nogle problemer på min mands arbejde. Arbejdsforhold er noget anderledes herude end i Danmark. Problemet er at alle ferie og fridage er blevet inddraget fordi der er vejarbejde på basen og de skal bruge extra folk til at bevogte sikkerheden, men hvad værre er har de fået at vide de i 3 mdr skal arbejde 72 timer om ugen,men der er ikke penge på budgetet til at betale for overtiden så de vil kun få løn for den 48 timer om ugen som de normalt arbejder, så nu er alle jo bare helt oppe at køre i det røde felt for det er jo bare så pisse ulovligt som noget overhovedet kan være. Jeg ved der er nogle forhandlinger igang for tiden, men jeg tror ikke de har fundet en løsning endnu, for uden overtidsbetaling har alle nægtet at arbejde. Min mand er meget træt af forholdene på basen, de er virkelig også dårlige. I sidste uge blev en af hans supervisor kørt på sygehuset med blødende mavesår, han var totalt brændt ud.
Jeg håber vi kan komme afsted i de 3 dage vi havde planlagt, men jeg ved også godt jeg nok ikke skal sætte forventningerne for højt på at vi kan komme afsted, hvis de ikke snart finder en løsning inde på min mands arbejde.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar