Translate

torsdag den 11. august 2011

Hedebølge.

Igår var den varmest dag indtil vidre, størstedelen af Japan målte temperaturer over 35 grader og mange folk faldt om som fluger pga hedeslag. Der var også en ældre dame der blev fundet død i hendes hjem pga dehydring og fordi hun ingen aircondition havde.
Her i Yokohama var der et arregement med en forfatter der skulle skrive autografer i hans nyeste bog i et center nede ved havnen, men fordi der var så mange og de måtte stå i kø, var der mange der fik hedeslag og flere ambulancer blev tilkaldt, det endte med omkring 20 blev kørt på hospitalet med dehydring og hedeslag.
Jeg kan bare ikke forstå at et land som Japan der er vandt til temperature som disse om sommeren, at folk ikke sørger for at drikke mere og altid have væske med når de går ud, de burde da vide det og når de flere gange om dagen advare mod hedesalg på tv og fortæller hvad symptomerne er og hvordan man undgår dem, det kan ikke siges tit nok lige for tiden DRIK VÆSKE heller for meget end for lidt.
Idag har de sagt der bliver lige så varmt som igår eller varmere, her kl 06.40 er der allerede omkring 27 grader udenfor.
Jeg har så ondt af min mand, han er ved militæret og har dagvagt de næste 3 dage. Her i Japan er det et lovkrav at hvis man er politibetjent eller anden form for sikkerhedsvagt skal man bære skudsikker vest og sådan en vejer altså en hel del skal jeg lige hils og sige, jeg mener det er omkring 10 kg og så stå udenfor i 35 graders varme med sådan en på.
Jeg har også bedt ham om at bære en kølekrave, det er en special krave man ligger i vand og så kan den holde sig kølig i et par timer, det er nok det mest solgte her i Japan lige for tiden.
Jeg skal selv udenfor idag, jeg skal mødes med en veninde fra Fillipinerne og spise frokost, jeg glæder mig til at se hende igen, men på den anden side er jeg ikke så glad for at skulle ud i denne hede. Det gode ved Japan er at på et hvert hjørne står der en drikke automat hvor man kan købe kold vand eller te, hvis de altså ikke lige er tomme pga heden, men det er nu sjældent, de er rigtig hurtig til at fylde dem op, heldigvis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar