Translate

fredag den 10. juni 2016

The Liebster Award.

Forleden modtog jeg en besked fra Annette over på http://ontrip.dk/ at de gerne ville give mig en Liebster Award. Jeg blev selvfølgedig rigtig glad også selv om jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt om det før. Men kort fortalt så er det en award man giver til en blogger i ens egen kategori ( i vores tilfælde rejse blogger ) for at gøre andre opmærksom på at her er en god blog der fortjener et skulderklap. Man skal svare på 11 rejse relateret spørgmål, hvorefter man selv finder på 11 nye spørgsmål og sender stafetten vidre til andre rejse bloggere som man synes fortjener et skulderklap for deres arbejde og deres blog. 
Jeg synes det er en rigtig god ide og vil selvfølgelig gerne være med. Når man ser på bloggerverden så er rejsebloggere i stort undertal i forhold til blogs om mad, mode og indretning, så jeg vil mere end gerne være med til at gøre kendskabet til andre rejse bloggere større for der er faktisk rigtig mange gode rejse bloggere der giver så meget inspiration til hvor man kan rejse hen i verden og som tager nogen fantastiske billeder der kun kan gøre drømmene om at komme ud i verden endnu større.
Så endnu engang tusind tak til holdet bag http://ontrip.dk/ for at sende stafetten i min retning og give mig muligheden for at være med.
Men her er mine 11 spørgsmål som http://ontrip.dk/ har stillet deres nomineret krydret med billeder fra nogen af de steder i verden jeg har besøgt indtil nu.




1) Har du en ynglings destination ?
  
Ja det har jeg faktisk og det er Tjekkiet selv om jeg kun har været der 1 gang. Ud af de lande jeg har besøgt indtil nu er Tjekkiet det sted hvor jeg har størst lyst til at vende tilbage. Ikke at jeg ikke har lyst til at vende tilbage til andre steder jeg har besøgt, tvært imod men der er jo så mange andre steder i verden jeg også gerne vil opleve, men Tjekkiet vil jeg rigtig gerne tilbage til. Jeg var der lige før jeg flyttede til Japan og jeg synes Prag var helt fantastisk og det er virkelig en by jeg har tabt mit hjerte til og ellers har Tjekkiet bare en virkelig flot natur og kultur.


 Glacier point i Yosemite National Park. Californien, USA.

2) Hvilken strand har været den bedste du har besøgt og hvorfor ?

Av for den. Lad mig gøre det helt klart, jeg er ikke til strand ferie. Jeg er rød håret og har en sart meget hvid hud så generalt holder jeg mig langt væk fra strande. Ok, jeg kan godt lide at gå en tur på stranden og se solnedgangen, men så bliver det heller ikke til ret meget mere end det. For mig virker det lidt som spild af tid og penge bare at ligge på en strand hele dagen og lave ingenting. Jeg ville få stress over alle de ting jeg går glip af hvis det var mig.
Men skal jeg nævne en strand jeg holder meget af så må det absolut være Palme stranden i min hjemby Frederikshavn. Det er et virkelig dejligt sted at sidde og spise en is og kigge ud over havet til Hirsholmene og se solen gå ned.


 Garden by the Bay og Marina Sands Bay Hotel i Singapore.

3) Hvad er din sjoveste oplevelse ?

Da jeg var på Malta hvor jeg har en penneven var vi en dag ude ved en bay hvor vi skulle bade. Stedet var omgivet af klipper og de var kun en lille stige på den ene side hvor man kunne komme ned til vandet. Min ven besluttede så at han ville hoppe i over fra den anden side, men kunne ikke rigtig finde et passende sted eller også var det modet der svigtede for der var længere ned end lige beregnet. Det tog noget tid inden han rent faktisk hoppede, men inden da havde vi det ret sjovt med at komme med opmuntrende tilråb. Jeg ville aldrig selv nogen sinde havde hoppede ud fra en klippe ned i havet og jeg synes det var så modigt gjort og det synes jeg stadig den dag idag.


 Wat Phra Kaew i Bangkok, Thailand.

4) Hvad er det mest skræmmende du har oplevet ?

Da vi var i Thailand besøgte vi Røde Kors som har en slange farm hvor de forsker i gift fra slanger og hvordan man evt. kan bruge det til medicin. Jeg er absolut ikke vild med kryb og specielt ikke slanger så det var med blandede følelser jeg indvigede i at tage med derud. Heldigvis var slangerne lukkede inde i store glas bure. Stedet har også et slange show hvor nogen af slangerne bliver vist frem og de fortæller om de forskellige slanger og hvor giftige der er og hvordan man undgår at blive bidt af dem. Til sidst blev publikum spurgt om der var nogen der ville holde en pytonslange. Min mand kan rigtig godt lide slanger så han melder sig til at han gerne vil og jeg skal så tage et billede. Jeg bliver så spurgt om jeg vil holde den også hvad jeg absolut ikke vil. Men de bliver ved med at spørge. Min mand overtaler mig så til i det mindste at røre ved den, bare sån lige så forsigtig med 1 finger. Slange passeren misforstår så og tager det som et tegn på at jeg godt vil holde den og ligger den her kæmpe slange op på skulderne af mig. Jeg var stiv af skræk for at den her slange skulle begynde at kravle rundt på mig, men heldigvis forholdt den sig meget rolig og så snart min mand havde taget et billede tog ham slangepasseren den igen. Så lidt længere nede er billedet hvor jeg holder pyton slangen. Idag en af de ting jeg husker mest fra Thailand, men jeg kan stadig ikke lide slanger og kommer aldrig til det.

 Yokohama Skyline. Japan.

5) Hvor er det mest specielle sted du har boet ?

Faktisk ikke rigtig nogen steder. Vi har altid boet på hotel eller motel når vi er nogen steder. Normalt vælger vi billige eller mellem klasse hoteller alt efter hvor det er henne. Jeg har aldrig synes om at bruge en formue på hoteller. Der skal bare være en seng, bad/toilet og morgenmad så er jeg fuldt ud tilfreds. Jeg skal ikke tilbringe min ferie på hotellet men det sted hvor hotellet ligger så jeg behøves ikke noget dyrt luxus hotel, jeg vil heller bruge pengene på at opleve og se noget det sted jeg besøger. Hvem ved om jeg får muligheden for at komme tilbage.


Burg Al Arab Hotel fra Jumeira souk i Dubai, UAE.

6) Hvilke 3 steder drømmer du om at rejse til ?

Det er altså virkelig svært kun at begrænse til 3. Verden er jo fuld af fantastiske steder der alle har sin charme og noget helt unikt som er værd at rejse efter. Meeeen hvis jeg kun må vælge 3............

Australien, altså hvis du har set billeder af naturen i Australien så er det vist ret nemt af forstå.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at tage et road trip fra Darwin til Alice Springs og ud til Uluru.
Min chauffør er bare ikke helt med på ideen, endnu.

Cambodia, det har været en livs lang drøm for mig at opleve Angkor Wat.

Peru, nærmere betegnet Cusco og vidre op til Machu Picchu. Lige som med Angkor Wat så er jeg bare helt tryllebundet når jeg ser billeder eller rejse programmer derfra.




Palme stranden i Frederikshavn, Danmark.

7) Hvad er det mest underlige du har drukket ?

Øhhh, soyamælk med cola smag. Normalt holder jeg mig til vand og te og ikke ret meget andet. Jeg kan godt være lidt sart hvad det angår.


Valletta, Malta.
( Billedet er lånt af min penneven gennem næsten 25 år,
min gode ven Alfie Sultana, fordi jeg ikke selv har nogen
dikitale billeder fra Malta).

8) Hvis du ikke skulle bo i Danmark hvilket land ville du så gerne bo i ?

Det spring har jeg jo allerede taget for jeg bor jo ikke i Danmark, men Japan.


Den før omtalte pyton slange ( se spørgsmål nr. 4 )

9) Hvor rejser du hen næste gang ?

Det ved jeg faktisk ikke. Vi har ingen konkrete planer om at tage nogen steder i skrivende stund.


Trevi Fontænen i Rom, Italien.

10 ) Hvad har du altid med på din rejse ?

Mit kamera. Billeder er den bedste souvenir man kan have fra de steder man har besøgt. 
Golden Gate Bridge i San Francisco, USA.

11) Anbefal 3 lande som folk skal besøge i verden og hvorfor ?

Japan, fordi her er alt hvad hjertet begærer. Historie og kultur der går flere 1000 år tilbage, fantastisk mad, nyt og gammelt side om side, kirsebær træer, bjerge meget velegnet til hiking og et klima der i syd er subtropisk og i nord er mere tempereret med meget sne om vinteren og fantastiske ski sports steder.

Malta, det kan godt være det bare er en lille ø, men der er virkelig meget at se og opleve. Ikke kun i Valletta, men i hver en afkrog af øen. Og så er der jo også Gozo og Comino der har noget af det klareste badevand jeg nogensinde har set.

Tjekkiet, igen p.g.a kulturen og historien. Der er bare så flot og de har bevaret deres gamle bydele ikke kun i Prag men mange andre byer også. Og maden er altså heller ikke at kæmme sig af. Jeg havde ikke forventet mig særlig meget af deres mad, men der tog jeg godt nok fejl i en sådan grad at det nærmest var pinligt. Det er virkelig lækker og veltilberedt mad man får i Tjekkiet.


Byodoin Tempel i Uji, Japan.

Det var så mine 11 spørgsmål fra Annette og holdet bag http://ontrip.dk/ Jeg håber at folk er blevet lidt klogere på hvem jeg egentlig er ellers er I jo altid  velkommen til at stille flere spørgsmål.

Nu er det så min tur til at give The liebster Award vidre til nogen rejse bloggere som jeg synes fortjener et skulderklap for deres blog og som fortjener at endnu flere mennesker i blogger verden finder lige netop deres blog.
Jeg fik at vide jeg skulle nominere 5-11 andre bloggere, hvilket jeg faktisk synes var ret mange, men jeg har fundet 4 som jeg virkelig synes gør et fantastisk arbejde med deres blog i at formidle og komme med anbefalinger til nye rejsemål. Så jeg håber de vil tage godt imod nomineringe og tage stafetten op ved at svare på mine 11 spørgsmål og igen sende den vidre ved at lave 11 nye spørgsmål til andre rejse bloggere.

http://afterglobe.dk/ bliver skrevet af Anders og Laura. De er et ungt meget rejseglad par med base i København når de altså I lige er ude at rejse. http://afterglobe.dk/ handler primært om deres ture rundt om i verden, men også om livet der hjemme. Deres måde at skrive på er meget indlevende og Laura er helt fantastisk med et kamera i hånden. Deres billeder som de flittigt deler på bloggen kan give enhver rejsefeber i sådan en grad at det ikke kan kureres.


http://de5stikkeraf.dk/ er en blog om mor, far og 3 børn der har valgt at hive stikket ud for en tid og rejse rundt i syd/øst Asien oftes på børnenes primisser og det kan der nogen gange komme nogen ret så sjove episoder ud af. Deres blog er også et bevis på at man som travl børne familie sagtens kan få nærvær og fælles oplevelser til at gå op i en højre enhed og at stress ikke altid behøves at være en fællesnævner for en børnefamilie.


http://helles-univers.dk/ Helle er en ung pige der rejser både ud i verden, men også hjemme i Danmark. Helle deler ikke bare rejsetips, men skriver også anmeldelser af hoteller og restauranter de steder hun har besøgt. Og så er Helle et levende bevis på at selv om man har en mindre fysisk begrænsing i form at en dårlig skulder så er det ingen forhindring i at pakke kuffereten og tage på eventyr ud i verden.

http://travellingclaus.com/ Claus har cyklet i store dele af verden og om ikke så lang tid tager han sin cykel med til Brasilien hvor han skal cykle 3500 km gennem landet og se Danmark spille fodbold ved OL. En ting er at rejse verden rundt, men noget andet er altså at gøre det på en cykel, det kan kun skabe respekt. Desuden har Claus en stor viden om Portugal som er et af hans ynglings lande og et land jeg håber jeg en dag kan besøge.


Jeg håber mine nomineret har lyst til at lege med og tage stafetten op ved at svare på mine spørgsmål og igen sende stafetten vidre.


Peters kirken i Vatikan Staten.


Mine 11 spørgsmål er følgende.

1) Hvad er det første land du nogensinde besøgte ( 1-dags ture gælder ikke ) ?

2) Har du nogensinde besøgt et sted der ikke levede op til dine forventninger, hvorfor ?

3) Hvilket land har du besøgt flest gange ?

4 ) Hvad er den værste fly tur du nogensinde har oplevet ?

5 ) Hvilket land vil du anbefale til en der skal ud og rejse for aller første gang og hvorfor?

6 ) Hvilken destination står øverst på din ønskeliste og hvorfor ?
     ( Det skal være et sted du ikke allerede har besøgt )

7 )Hvor går din/jeres næste rejse hen ?

8) Hvilken by kunne du tænke dig at bo og leve i i længere tid og hvorfor ?

9) Hvilket land har efter din mening verdens bedste mad ?

10) Hvilken serværdighed er det flotteste du har oplevet ?

11) Hvilket land/sted er efter din mening meget overset og fortjener flere besøgende ?


Det var så mine spørgsmål. Jeg håber I vil lege med og give os endnu mere indblik i din rejseverden.

4 kommentarer:

  1. Tusind tak for de søde ord, Inger-Marie! Og tak for nomineringen også. Det er virkelig nogle spændende spørgsmål, du har sendt videre :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt og de er vel fortjent for jeres flotte blog især jeres billeder :-)

      Slet
  2. Hej Inger-Marie, tusind tak fordi du tog stafetten og det var super spændende at lære dig bedre at kende. Synes at dine svar til vores 11 spørgsmål var rigtig interessante at læse og sikke et flot indlæg du har lavet med masser af lækre billeder.

    SvarSlet
  3. Det var så lidt og tak fordi I sendte stafetten denne vej.

    Jeg har også været langt nede i gemmerne for at finde nogen af billederne. Især dem fra Italien og Vertikan Staten, men det bragte nogen virkelig gode minder frem.

    SvarSlet