Translate

tirsdag den 21. juni 2016

Goryo Jinja Shrine, Kamakura.

Gemt godt af vejen inde i et bolig kvarter og i udkanten af en skov ligger dette lille shrine ved navn Goryo Jinja. I starten af sommeren og regn sæsonen valfarter folk hertil fordi lige ved siden af er der en tunnel hvor det gamle tog Enoden kører og i forlængelse af tunellen er der store hortensia buske på hver side. Et rigtig yndet sted for fotografer at stå og vente på toget. Og mens jeg ventede på toget kunne jeg jo lige så godt kigge nærmere på dette shrine. 
Steder er grundlagt i slutningen af det 12. århundrede med man ved ikke helt bestemt af hvem.
Man tilbeder ikke en Buddha her en en samurai ved navn Kagemasa Kamakura også kaldet Gongoro.
Han var en samurai der i en alder af bare 16 år drog til Akita under Yoshiie Minamoto for at deltage i slaget om den sydlige det af Akita. I kampens hede blev han ramt af en pil der gik gennem hans venstre øje, men til trods for hans smerter fortsatte han med at kæmpe. Tilbage i lejeren bliver pilen fjernet, men på det tidspunkt er han allerede blevet et symbol på tapperhed blandt andre der har taget del i slaget. Man kan således rundt omkring i shrinet finde flere indgraveret pile bla. i teglene på taget. I dag er Goryo Jinja et sted man kommer og beder hvis man søger styrke og tapperhed for at overkommet et eller andet i sit liv. Mange mennesker kommer også her og beder hvis de har problemer med øjnene.
Da han kom hjem fra kampene i Akita blev der lavet en statue ( en jizo ) i træ af ham der blev placeret i Engakuji som er et af de store templer også i Kamakura. Men desværre så eksistere denne træ statue ikke mere for den blev ødelagt af det store Kanto jordskælv i 1923. Til gengæld findes der en sten staute som er en koip af træ statuen og den er også placeret i Engakuji.

Lille shrine ved Goryo Jinja.

Inari betyder ræv på japansk og de ses ofte i 
forbindelse med shirines.

Goryo Shrine. Inden i skuller der være en 
statue af Kagemasa og hans kone men de står i et 
lukket rum fordi de er meget hellige.

Goryo Shrine.

Goryo Shrine.

Goryo Shrine.

Goryo Shrine.

Goryo Shrine.

Goryo Shrine.

Der er en lidt speciel historie med de 2 sten her. Først troede jeg det var en form for power spot, men det er det ikke. Det siges at Kagemasa Havde den store sten som vejer 105 kg og kaldes Tomoto-ishi i hans lomme på hans uniform og den lille sten havde han i hånden som et stykke legetøj lige som vi andre bruger en tennis bold. Den lille sten vejer 60 kg og kaldes for Tedama-ishi. 
Selvfølgedig er det kun en historie, men den fortælles for at symbolisere kraft og styrke.

Kagemasa Kamakura. ( Ham i det røde tøj )

Da jeg søgte på navnet Kagemasa Kamakura for at fnde ud af noget mere om hvem han egentlig var kom der noget ret så interesant frem. Jeg kunne med det samme genkende billederne, men jeg havde aldrig forbundet hans ansigt med hans navn. Grunden er det røde maling i ansigtet og den måde det er malet på. I dag kan man købe masker der ser præcis sådan ud og det er en maske man ofte ser i Kabuki som er en form for japansk theater. Jeg ser ofte ved festivaller og obon at der er små boder der sælger alle mulige former for plastic masker og en af dem er en hvis maske med røde striper malet præcis som på Kagemasa Kamakuras ansigt på billedet. Så det er i høj grad noget man symbolisere med styrke og tapperhed selv den dag i dag.

Tunellen med hortensia.

Mange står og venter på toget.

Og endelig kom toget.


Det kan godt være lidt svært at finde Goryo Jinja hvis man ikke har et kort eller en GPS. Fordi hortensiaerne var i blomst da jeg var der var jeg ret sikker på jeg ikke var den eneste der skulle den vej så jeg gik egentlig bare efter et par stykker andre med store kameraer der gik i den retning jeg vidste det lå og ganske rigtig de havde samme destination. Men uden for hortensia sæsonen er det nok meget begrænset hvor mange der besøger Goryo Jinja for det er ikke et særlig stort shrine og et besøg kan klares på cirka 30 minutter. 
Der er ikke nogen entre, man kan gå frit ind. 

Som jeg fortalte forleden har jeg sat mig det mål at besøge alle 165 templer og shrines i Kamakura. Dette her var første gang jeg besøgte Goryo, men ikke sidste gang for jeg fandt nemlig også ud af at den 18 september har de en speciel parade hvor dem i optoget bærer forskellige masker. Det er den eneste af sin slags i hele Japan så det vil jeg rigtig gerne se hvis jeg altså er så heldig at have fri den dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar