Translate

fredag den 20. maj 2011

Ny skole og nye jordskælv

Igår startede jeg i en ny skole i Naka. Jeg er på hold med 1 fra Korea, 2 fra Taiwan og 1 fra Kina. Jeg er vist den eneste europære i skolen, de andre ser ud til at være fra Asien. Jeg havde håbet lidt på der var en anden europære som jeg kunne snakke med på engelsk. Dem jeg er på hold med ser ikke ud til at være særlig gode til engelsk. Jeg started igår og da vi skulle præsentere os, blev jeg noget overrasket over at hende fra Kina ikke engang vidste der var noget der hed Danmark og hvor det lå. Men som min mand sagde da jeg fortalte ham det, jeg kan ikke forvente at andre kan placere alle verdens lande på et kort, bare fordi jeg selv kan og interessere mig for kort og geografi, men alligevel. Jeg kan forstå at de ikke ved hvor Frederikshavn ligger for det er en mindre by, men selve landet. Og hun kommer endda ikke fra landet med fra Shanghai, så man burde forvente hun ikke er helt tabt bag en vogn. Nå men pyt nu også med det, selv om det var gårsdagen helt store samtale emne mellem mig og min mand.

Idag har været en mærkelig dag. Siden vi kom hjem fra Kyoto fra en mdr. siden har vi haft 2 jordskælv, vi har kunne mærke, men idag har vi så haft 2. 1 i morges og så igen her til aften. De havde begge epicenter oppe ved Ibaraki. Ibaraki ligger cirka mellem Yokohama og Fukushima.
Hvis man kigger på et jordskælvskort kan man se der i de sidste 12 timer har været 20 jordskælv i det område. Det bekymre os lidt hvorfor der lige pludselig er så meget uro i det område. Det var også deroppe det store skælv var. Vi må bare håbe på det bedste, men være forberedt på det værste.
Direktøren for TEPCO er idag trådt tilbage, det var han noget længe om at gøre. Samtidig blev det også offentliggjort de har en gæld på 120 billioner yen, forårsaget af det store jordskælv og efterfølgende tsunami. Godt det ikke er mig der skal ud og finde de penge et sted.

Imorgen tager vi en tur til Tokyo, op til botanisk have hvor roserne står i fuld flor lige for tiden. Det glæder jeg mig til og jeg håber på at få taget nogle gode billeder jeg kan dele med jer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar