Translate

søndag den 10. marts 2019

Konfutse tempel i Beijing.

Jeg tror de fleste kender et eller flere citater af Konfutse, det er måske bare ikke lige alle der er klar over at det er den kinesiske filosof der er ophavsmanden bag citatet. 

Gør aldrig imod andre, hvad du ikke ønsker
de skal gøre imod dig.

Det er nok et af de mest berømte citater, som jeg tror langt de fleste kende og det kommer fra Konfutse. Men hvem er han egentlig. Det kan man faktisk lære en hel del om hvis man besøger hans tempel der ligger i Beijing. Det er det 2. største tempel dedikeret til Konfutse, det største tempel ligger i Qufu hvor han er født. Templet i Beijing stammer helt tilbage fra 1302, men det er virkelig vedligeholdt. 
Men hvem var han så...........han var politisk tænker, filosof, bogholder og embedsmand. Men det er uden tvivl som filosof at de fleste kender ham og det han er mest berømt for i dag.
Meget af den filosofi som Konfutse er kendt for handler om moral. Moral om hvordan man behandler andre og opfører sig over for andre. En lærdom rigtig mange ville have gavn af at lære noget om i dag.

En stor mand er hård mod sig selv,
en lille mand er hård mod andre.

Konfutse.


Både i Den Forbudte By og her så vi disse utrolige smukke sten plader der var udskåret med blomster, fugle og drager fra kinesisk historie og mytologi. Jeg kunne ikke lade værd med at tænke på hvor stort et arbejde det må have været at lave dem og få dem anbragt. 



Pladserne mellem bygningerne var fyldt med store gamle træer, der gjore stedet til et meget fredsfyldt sted hvor man meget passende kunne gå rundt og filosofere lidt.


Det har ingen betydning hvor langsomt du kommer fremad,
så længe du ikke stopper.



Vores største bedrift er ikke at aldrig have fejlet,
men at rejse sig igen hver gang vi fejler.



Lad værd med at forbande mørket,
tænd et lys.

Livets træ. 


I en af hallerne ved templet står der en bog. Det er ikke en helt almindelig bog som vi kender det fra boghandlen eller biblioteket. Det er en bog der indeholder Konfutses tanker og ideer. Den er på 628.000 kinesiske tegn og det tog 12 år at nedskrive det på papir. Bogen i denne hal er dog ikke nedskrevet på papir, men sirligt hugget ind i store marmor-blokke der står på ræd og række i meter lange rækker. Det tog 3 år at færdiggøre arbejdet med at hugge teksten ind i marmor-bloggene.

Side 35, 36, 37 og så vidre.

Det er virkelig et flot stykke arbejde, men jeg tror nok jeg ville foretrække en papir udgave eller en elektronisk udgave.

Giv en mand en skål ris og du har brødfødt ham i en dag,
lær ham at dyrke hans egen ris og du har reddet hans liv.



Der er også et lille museum hvor man kan se hvordan undervisninge af Konfutses filisofi har foregået, samt mange skrifter og notater. Langt det meste er kun på kinesisk så det er ret svært at finde ud af hvad meget af det er.



Vælg et job du elsker og du skal aldrig arbejde en dag i dit liv.



Da jeg gik på HF havde jeg filosofi på mit andet år og hold nu sindsygt op hvor jeg synes det var svært, men samtidig synes jeg også det var spændende selv om det var langt fra alt vi læste der gav nogen mening overhovedet. Jeg synes egentlig det stadig er svært, men det er som om østlig filosofi er lidt mere fordøjeligt end vestlig filosofi. En ting er hvert fald sikkert, jeg har større forståelse for en som Konfutse end jeg har for nogen af de franske filosoffer
Kunne du i øvrigt nikke genkendende til nogle af Konfutses citater ??????



Ingen kommentarer:

Send en kommentar