Translate

mandag den 11. marts 2019

Tips og råd til Beijing.

Vi nød virkelig vores tur til Beijing. Vi havde 4 hele dage så vi havde tid til at se det vi gerne ville, men vi havde også tid til bare at gå rundt og opleve byen. Vi boede meget centralt på et hotel i en af hutongerne. En hutong er et område med meget smalle gader og det kan bedst beskrives som en by i byen. Hutongerne har deres eget liv og er fyldt med historie og charme. 

Som dansker skal man have visa for at komme ind i Kina. Så min mand kontaktede den kinesiske ambassade i Tokyo, men det viste sig hurtigt at det slet ikke var der jeg skulle søge om visa, men på det kinesiske visa-kontor som er et helt andet sted. Min mand har som japaner ikke brug for visa til Kina hvis han skal være der mindre end 14 dage, men fordi mange japanere rejser til Kina på forretnings rejse og har brug for at være der i længere tid. Så efter en tur til visa-kontoret i Tokyo, hvor jeg skulle udfylde nogle papire, have taget nogle billeder og indleveret mit pas, hvilket jeg ikke var så glad for, fik vi at vide jeg skulle komme igen om 1 uge. Så 1 uge efter troppede vi igen op på visa-kontoret for at hente mit pas forhåblig indeholdende et kinesisk visa. Og heldigvis var der ingen problemer og jeg fik mit visa og måtte betale omkring 9000 yen eller det der svare til 150 dkr.

Loftet i et tempel i Den Forbydte By.

Vi havde hørt meget om at det tog extrem lang tid at komme igennem lufthavnen i Beijing. At de var langsomme og ubehøvlet, men her må jeg sige at det var ikke vores oplevelse. Da vi kom af flyet var der skilte og pile og man var egentlig ikke i tvivl om hvor man skulle hen. Før immigrations området er der et område med automater hvor man scanner sit pas og får taget finger aftryk, hvis der ikke er nogen problemer får man en seddel man skal aflevere til en vagt der står ved døren ind til immigrations området. Da vi først kom ind til immigrationen gik det relativt hurtigt med at få stemplet vores pas. Vi blev ikke udspurgt om hvor vi skulle bo eller hvad vores formål med besøgt var, så det tog os ikke ret meget mere end 45 minutter fra vi steg af flyet til vi med vores baggage kunne gå ud i velkomsthallen for at finde vores chauffør der skulle køre os til vores hotel.
Vi ankom om aften hvilket var grunden til vi havde hyret en chaffør til at køre os til vores hotel. At skulle med toget i en by som Beijing midt i myldertiden med en stor kuffert var ikke lige noget vi kunne overskue og også noget mange guidebøger fraråder for der er virkelig mange mennesker i Beijing. Jeg kan kun sige positive ting om lufthavnen i Beijing. Den var flot, ren og effiktiv.


 Beihei Park

 Ved indgangen til Den Forbudte By.

Vores hotel lå 10 minutters gang fra en metro station. Offentlig transport er super nemt at bruge i Beijing. Vi havde købt metro kort så vi ikke skulle købe billetter hver gang, men bare kunne fylde penge på kortet når det var ved at være tomt. Når man kommer ned til en hvilken som helst station i Beijing skal man igennem en metal detektor og og ens taske skal igennem en x-ray maskine. Det gælder for alle ellers kommer du ikke med toget. Jeg synes faktisk det var meget betrykkende og jeg gad faktisk godt der var flere der ville indføre et ligende system. Vi oplevede ikke der var lange køer og ventetid på at komme igennem, heller ikke i myldretiden. Metroen i Beijing er nem at bruge, der er skilte på både kinesisk og engelsk og pile der viser vej. Langt de fleste store attraktioner i Beijing har deres egen metro station, så glem alt om at bruge taxa, det vil tage alt for lang tid i forhold til at tage metroen. Så offentlig transport er ligesom her i Japan vejen frem. 

 Wangfujing aften markede.

 Den Forbudte By.

Når man nu har travet rundt hele dagen bliver man ret sulten og der er masser af lækker mad i Kina. Jeg elsker kinesisk og er kun kommet til at holde endnu mere af det efter denne tur. Vi spiste på restauranter, men vi købte også street-food og vi havde ingen mave problemer overhovedet. Det kinesiske køkken har mange variationer, det er jo et stort land så der er så mange forskellige typer mad og du kan finde langt de fleste i Beijing. 
Nok den mest populære ret i Beijing er Beijing duck. Man kan bare ikke besøge Beijing uden at prøve Beijing duck. Kineserne kan virkelig lave and. Skindet er virkelig sprødt og knasende og kødet er så mørt og saftigt, det er bare noget af det bedste. En anden ting man heller ikke må gå glip af er mongolian hotpot. Det minder lidt om japansk nabe, men den hotpot maden tilberedes i er noget anderledes end her i Japan. Det ligner en stor hat med hul i toppen hvor der er kommet glædende kul i der så varmer sovsen op der er i randen rundt om hatten, håber det giver mening. Så tilsætter man grøntsager, tofu, kød og hvad man nu ellers kan lide. Man behøves ikke at være bange for at komme til at sulte i Kina.

 Den kinesiske mur.

 Den kinesiske mur.

Jeg var meget positivt overrasket over langt de fleste ting i Kina, lige med undtagelse af en ting, deres toiletter. Offentlige toiletter kan godt virke lidt uhumske. Gulvet er ofte vådt og det lugter ikke særlig godt. Jeg tror det er det de bruger til at gøre rent i der lugter.......jeg kan ikke lige sige hvad den lugt er, men et eller andet skarbt lidt ligesom klorin. I Kina har de ikke vestlige toiletter. Det er et hul i jorden man sidder på hug over. Mange kinesere lukker ikke døren når de går på toilettet. Det må jeg nok indrømme var ret grænsoverskridende for mig, det jeg mere er jeg har ikke brug for at vide hvad andre laver når de går på toilettet. At gå på toilettet er en privat ting. Om det er fordi dørene ikke har nogen lås eller kun fylder omkring halvdelen af dørkarmen eller det bare er en del af deres kultur kan jeg ikke rigtig sige. 
En anden ting omkring kinesiske toiletter er at der ingen toiletpapir er. Min mand blev ved med at sige at omkring håndvaskene skulle der være nogle beholdere med papir man kunne bruge, men det lykkes mig aldrig at finde det, så vi havde altid toiletpapir med fra vores hotel når vi gik ud om morgen. Kloak systemet i Beijing og Kina er meget dårligt, derfor må man ikke skylle toiletpapir ud. Det skal efterlades i en kurv der står ved siden af hullet i jorden. Heldigvis bliver disse kurve ofte tømt.
En ting vi oplevede flere gange var at forældre hvis deres børn skulle på toilettet bare trak deres bukser ned og så holde dem så den kunne gøre hvad de nu skulle på en pose eller avis. Selv midt inde i Den Forbudte By opleve vi en mor der sad med sin unge der var ved at skide mens hun sad og snakkede med damen ved siden af som om det var det mest naturlige i verden. Lige over for var der en cafe hvor folk sad og spiste. Jeg må nok indrømme at hvis det var mig der sad og spiset der ville jeg ret hurtig midste appetitten hvis der over for mig sidder en unge og skider ned på en avis i stedet for at gå de 50 meter ned af vejen til toilettet. For det er altså ikke fordi der er mangel på offentlige toiletter. Men hvis det er deres kultur at gøre det på den måde så er det jo nok sån det er, selv om jeg har en anden mening.
 Den himmelske fredsplads.

 Militær museet.

 Det himmelske tempel.

 Den himmelske fredsplads.

 Loftet i en korridor i Det himmelske tempel.

Vi havde hørt en del om gadesælgere i Kina og at de kunne være ret nærgående, men det opleved vi ikke noget af. Der gik et par dage inden det gik op for os hvorfor. Det gik op for os en aften på vej hjem til vores hotel. Vi bliver stoppet af 2 kinesiske kvinder der tydelig spørger om vej til et eller andet for de bliver ved med at pege på et kort. Ret hurtigt går det op for kvinderne at min mand ikke er kineser og ikke forstår hvad de siger. Der gik det også op for os hvad kineserne ser når de så os. En vestlig turist der har hyret en kinesisk guide. Derfor er vi ikke blevet antastet af gadesælgere fordi de nok ser min mand som kinesisk og derfor har tænkt at der kan de ikke gøre en handel for hun er sammen med en kineser. Det morede vi os ret meget over.

 Lama templet.

 Lama templet.

 Sommer paladset.

 Sommer paladset.

Kina er et fantastisk land historisk og kulturelt. Der er så meget at se og opleve, så kun at have oplevet Beijing er kun en meget lille brøkdel af hvad Kina rent faktisk har at byde på. Kina er meget anderledes end Japan og endnu mere anderledes end Danmark og det er nok det der gør det til så fascineret et rejseland og så det at det er billigt. Efter min mening er Kina et af de lande man skal besøge mindst en gang i livet. Jeg håber en dag at kunne besøge Kina igen, jeg vil gerne besøge Shanghai, Xian og Kunming. Der er sikker også mange andre steder der er værd at besøge fordi det er så stort et land.Selv om kineserne ikke er særlig gode til engelsk fandt vi det ikke et besværligt land at rejse i. Offentlig transport er nemt og effektivt at bruge og man kan komme rigtig langt med et smil og ved at pege. Så jeg kan kun anbefale en tur til Kina, man skal ikke lade sig skramme af sprog........eller toiletter. Langt de fleste kinesere er søde og hjælpsomme mennesker når det kommer til stykket.

Hver aften når vi kome tilbage til vores hotel stod vi og snakkede lidt med pigerne i receptionen inden vi gik ned på vores værelse. Hvordan havde vores dag været, hvor havde vi været, havde vi haft nogle problemer osv. En aften spurgte en af pigerne om hvad vi synes om Beijing og jeg svarede at jeg synes det var en ren by. Det blev hun rigtig glad for jeg havde bemærket fordi inden for de sidste par år havde regeringen virkelig forsøgt at gøre noget ved affaldet i byen og gøre rent og holde rent. Hver morgen når vi gik ned til metroen kunne vi se folk gå rundt og feje alle steder. Når vi kom ned til den store vej kørte der vand biler rundt der vaskede og fejede vejene. Jeg tror også det er en måde at skaffe arbejde til folk, især i et land som Kina der har verdens største befolkning. 

 Sommer paladset.

 Konfutses tempel.

Konfutses tempel.

Har du besøgt Kina ? Eller står det på din liste over steder du gerne vil besøge ? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar