Translate

fredag den 11. januar 2019

Yonghe Templet i Beijing.

Yonghe Templet eller Lama Templet som det også kaldes har en lang historie bag sig og det har været brugt til mange andre ting end at være et tempel. 
Yonghe betyder Fred og Harmoni og det er da også en hel anden verden man træder ind i når man bevæger sig ind i Yonghe Templet. Min første tanke var at det ikke var så anderledes fra alle de templer jeg havde oplevet hjemme i Japan, men det skulle hurtig vise sig at det faktisk var meget anderledes. Bhudda statuerne var anderledes og den måde folk bedte på var meget anderledes end hjemme i Japan.
Færste sten blev lagt i 1694 under Qing dynastiet og da det stod færdigt blev det bolig for Yinzhen, prins Yong. Han boede her indtil han blev Kejser i 1722, Kejser Yongzhheng. Efter hans død blev hans kiste stillet til hvile i templet. Allerede da Yinzhen blev Kejser blev halvdele af steder til et tempel for tibetanske munke fra Tibet og Mongoliet.
Stedet har også været hovedsæde for oprørs-soldater under opstanden den i 1929 mod den nationalistiske ledet regering. Efter den kinesiske borgerkrig i 1949 blev stedet erklærret for et nationalt monument, men det var lukkede for offentligheden i 32 år indtil 1981. 
At stedet har overlevet Kultur Revolutionen skyldes ene og alene ministerpræsidenten Zhou Enlai. 
I dag er det et tempel i fuld funktion og en af de store turist attraktioner i Beijing.

Jeg blev nået overrasket over hvor mange mennesker der var. Selvfølgelig var mange af dem turister, men der var også mange kinesere der var der for at bede. Det overraskede mig fordi jeg altid har haft den opfattelse at religion er forbudt i Kina og at det at hengive sig til en religion er noget man bliver forfulgt for i Kina. 
Eks. er der en katolsk kirke i Beijing, men det er ikke Paven der er overhovede for den katolske kirke, det er den kinesiske præsident Xi Jinping. Det er betingelsen for at kirken må være der, men alligevel bliver de forfulgt. Jeg tror ikke religion er noget kineserne bryder sig særlig meget om at tale om. Måske tror de nog på noget for religion har ikke altid været forbudt i Kina, men det er en meget privat ting man ikke snakker for meget om og da slet ikke offentligt.
Men som turist behøves man nu ikke at være nervøs for at lægge vejen forbi og kigge nærmere på dette smukke og meget farverige tempel.


Allerede ved indgangen får man en smagsprøve på
hvad der venter længere inde i templet.



Kinesiske løve statuer der vogte over templet.


 En af de mange haller der udgør Yonghe Templet.


Det der for mig gør kinesiske Buddha statuer anderledes end dem jeg er vant til fra Japan er at de er klædt i meget farverigt tøj og at flere af statuerne havde den traditionelle tibetanske munke hat på.  Jeg synes faktisk de var meget flotte disse statuer og jeg brugt megt tid på at gå rundt og kigge på dem. Buddha statuer i Japan er ofte meget simple og enklte og slet ikke farverige.


 Maitreya.

I den hal der kaldes for Uendelig Lykke står der en meget speciel statue kaldet Maitreya. Den er 26 meter høj og den er skåret ud af 1 helt stykke sandeltræ, man ser cirka 18 af statuen. De nederste 8 meter har man måtte udgrave et stort hul i jorden og støbe hullet så statuen kunne stå der. Den er virkelig ret imponerende denne statue. Den er også indskrevet i Guinness Rekordbog fordi den er skåret ud af 1 enkelt stykke træ. Det var en gave fra den 7. Dalai Lama til Kejser Qianlong og det tog 3 år at transportere statuen fra Tibet til Beijing. Så kan man så begynde at regne på hvor gammel statuen er for Qianlong var Kejser fra 1735 til 1796, så den har nogen år på bagen. 
Det er 1 af 3 statuer i Yonghe Templet som er indskrev i Guinness Rekordbog.


 Templet er forbundet af mange gange så munkene
ikke behøves at komme ud når de skal bevæge sig rundt.




Da vi var der var der også besæg af nogle munke fra Tibet. Jeg synes det var et meget spændende øjeblik og vi fulgte lidt rundt sammen med dem. Deres måde at bede på med små bedehjul er meget anderledes end jeg er vant til fra Japan så jeg blev helt opslugt i øjeblikket. Det blev så lidt ødelangt da en af munkene midt i en bøn afbrød for at hive sin mobil telefon frem fordi nogen åbenbart ringede til ham. Nogen gange kan mobil telefoner bare totalt ødelægge et magisk øjeblik. Men de virkede nærværende og de blev hurtig genstand for mange mennesker der ønskede velsignelse og flere almindelig mennesker gik rundt om de forskellige buddha statuer sammen med dem i bøn.
 Åhhh en tur til Lhasa i Tibet for at besøge Jokhang Templet, jeg kunne være parat på 20 minutter til at tage afsted.
Bedehjul.

Selv om der var mange turister synes jeg Yonghe Templet var en stor oplevelse. Buddhisme er meget forskellig fra land til land. Til at starte med var jeg ikke helt sikke på om jeg gad at besøge Yonghe fordi vi har så mange templer i Japan og jeg har besøgt så mange af dem, men min mand blev ved med at sige kom nu så til sidst gik jeg med og hvor er jeg glad for at jeg gjore, for det var så anderledes end det jeg er vant til fra Japan. Jeg er jo blevet vant til japansk buddhisme, men her fik jeg virkelig øjnene op for hvor forskellig buddhisme faktisk er fra land til land. Også i et land som Kina der jo officelt ikke har nogen religion.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar