Translate

fredag den 2. november 2018

Den Forbudte By i Beijing.

Engang tilbage i april skrev jeg en besked til min mand og spurgte ham om vi ikke skulle tage en tur til Kina så jeg kunne bruge de af mine bonus point der ville udløbe ved årets udgang. Jeg havde egentlig ikke forventet at han ville sige ja for som mange andre japanere har min mand et anstrengt forhold til Kina og alt kinesisk. Så stor var min overraskelse og glæde da han rent faktisk sagde ja. 8 år skulle det tage mig at overtale min mand til at tage med en tur til Kina.
For over 20 år siden så jeg en film der hedder Den Sidste Kejser. Filmen handler om den sidste kejser i Kina. Fra han som barn 2 år gammel i 1908 ankommer til kejser paladset indtil sine sidste dage i 1967 hvor han arbejder som en fattig gartner i det der i dag er Beijing Botaniske Have. Puyi er hans navn og han var den 12. og sidste kejser af Qing dynastiet. I filmen er der en scene hvor 2000 højtstående personer ligger på knæ foran den her 2-årige dreng som er kejser, men som egentlig heller vil løbe rundt og lege. Der er et panorama view hele vejen rundt i paladset. Den scene var af en eller anden grund så overvældende for mig at jeg lige siden har drømt om en dag selv at stå der på pladsen foran tronsalen  og kigge ned over den store plads hvor den scene er optaget. Fredag den 19 oktober 2018 stod jeg der endelig. Selvfølgelig var jeg oppe at se tronsalen og tronstolen hvor han sad, men at stå deroppe og kigge ud over pladsen neden for var noget jeg fik lidt gåsehud over som jeg stod der og tænkte på scenen fra filmen.
Selve filmen Den Sidste Kejser er fra 1987 og den første Hollywood produktion der fik lov til at filme i Den Forbudte By. Så de secene i filmen fra paladset er ikke optaget i kulisser men i det rigtige palads i Beijing.
Den Forbudte By ligger i hjertet af Beijing, lige foran Den Himmelske Fredsplads. For at komme ind i Den Forbudte By skal man igennem Den Himmelske Fredsport, det er den store port der har et portræt af Mao hængende over indgangen.
Undervejs skal man igennem et par sikkerheds tjek og de er ret grundige, alt bliver scannet og undersøgt. Det kan godt virke lidt kaotisk for kineserne er ikke så gode til det med at stå i kø så man må ligesom bare følge flowet. 
Man skal være opmærksom på at de kun lukker 80.000 personer ind om dagen og man skal huske sit pas for at komme ind. Det er i det hele taget en god ide altid at have sit pas med sig for man skal vise det rigtig mange steder for at komme ind.
Selve Den Forbudte By er et kæmpe stort område, 720.000 m2, og der er 980 overlevende bygninger med 8886 værelser. En myte siger der er 9.999 værelser men med de nuværende bygninger går det tal ikke helt op. Der kan have været det hvis der har været flere bygninger, men det er lidt usikkert. Myten kan også hænge sammen med at 9 er et lykketal i Kina. Men uanset hvad så er det et enormt område og jeg anbefaler man sætter mindst en halv dag af til at besøge stedet, hvis man vil opleve så meget som muligt. Stort set alle områder er åben for offentligheden, men der er nogle områder oppe ved udgangen som ikke er åben. Min mand og jeg brugte næsten 5 timer på at nå hele vejen igennem, men nu gik vi heller ikke den lige vej. Vi gik også ud til mange af de områder der ligger ude til siderne og haven inden vi følte vi var færdig og havde set op oplevet det vi ville.
Selv om der er extrem mange turister, både kinesere og udlændinge så er det faktisk ikke så slemt fordi området er så stort. Udover ved indgangen og udgangen. Vi kunne sagtens finde steder hvis vi gik ud til sidebygningerne hvor der næsten ingen mennesker var og hvor bygningerne var lige så smukke, elegante og farvestrålende som dem der står i en lige retning fra indgangen til udgangen som er dem alle tour-grupperne hovedsaglig går efter fordi de skal skynde sig vidrer.
Men alt i alt så var det en fantastisk oplevelse at besøge Den Forbudte By og det er simpelthen et must når man besøger Beijing. Man har bare ikke oplevet Beijing hvis man ikke har besøgt stedet også selv om der er så mange turister.

"Det må du fanme ikke det der" var min mands reaktion
da jeg viste ham billedet. Det var nu ikke sidste gang jeg
slap af sted med at tage billeder af ordens magten.

Det berømte portræt af Mao over Den Himmelske Fredsport,
der fører ind til Den Forbudte By.

"No photo, no photo" kom der hurtigt en soldat og skreg.
Helt ærligt, hvad forventer han der vil ske når en flok soldater
stiller op foran en flok turister der alle står med et kamera.

Indgangen, Den Himmelske Fredsport.

Find Holger.
Horderne af turister kan nogen steder virke uoverskuelig.

Del af den udskåret marmor træppe som det kun var
Kejseren der måtte benytte.


Bygningerne var virkelig flotte, både indvendig og
især udvendig.








Man kan se på rækken af dyr på taget hvor vigtig og 
betydningsfuld bygninge er. Nu flere dyr, nu mere 
betydningsfuld er bygningen.



I nogen af side-bygningerne kan man se nogle af de 
ejendele og møbler der var i paladset.
Vild luxus.

Fra stenhaven.



Man skal huske at kigge op også. Lofterne er 
virkelig flotte. Det er en drage der er i midten, fordi
kineserne tror på at drager er et lykkedyr der bor
i himmlen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar