Translate

tirsdag den 6. november 2018

Mutianyu, den Kinesiske Mur.

Som førstegangs besøgende i Beijing er en tur til Den Kinesiske Mur en af de ting man er nødt til at opleve. Ærlig talt så er det jo et bygningsværk uden lige og et mesterstykke der er ret svært at slå.
Vi havde valgt at springe over hvor gæret var laveste og derfor havde vi fundet en chaffør der kunne køre os ud til Mutianya sektionen. Inden turen til Kina havde vi undersøgt en del om Muren og hvilken del vi ville besøge. Den mest populære del er den sektion der hedder Bardaling. Den ligger tættere på Beijing end Mutianyu og man kan nå Bardaling med tog fra Beijing. Det gør Bardaling sektionen til den mest besøgte del af Muren, så vi blev ret hurtig enig om at undgån del. Vi blev ret hurtig mere interesseret i Mutianyu delen som ligger længere væk fra Beijing, cirka 70 km. Der er ingen tog til Mutianyu, man kan kun kommer derud via en tour eller i bil. Turister kan ikke leje bil i Kina, heller ikke selv om man har internationalt kørekort. Måske en ret god ide hvis man har oplevet kinesisk trafik. Nu var vi godt nok kun i Beijing i 4 dage, men vi blev enig om at der ingen trafik regler eksistere. Der er jo nok nogen, men det er sån lidt efter hvordan vinden blæser så det er nok meget godt udlændinge ikke kan leje bil i Kina. Så vi endte med at hyre en chaffør der kunne køre os ud til Mutianyu. Det tog cirka 90 minutter fra vores hotel. En tur der tog os ud på landet som var meget anderledes end det vi havde oplevet inde i Beijing. Vi ankom omkring 08.30 for at undgå masserne der ankommer op af formiddagen. Vores chauffør havde en special tilladelse til at køre op til indgangs området. Kommer man i personbil eller med bus bliver man sat af længere nede af vejen og så skal man tage en shuttel bus op til indgangs området. Parkering i området er ikke det bedste.
Men vel ankommet lang tid før masserne virkelig satte ind så vi virkelig frem til nogle timers hiking på muren  og til vores store glæde så var efterårets farver på sit højeste så det blev 3 timer med den mest fantastiske udsigt.

En af grundene til jeg ikke synes trapperne var så slemme er fordi trinene ikke er særlig store eller høje. Det gør dem mere overkommelig når der nu er så mange af dem.

Mutianyu ligger omkring 70 km nordøst fra Beijing centrum. Sammen med Bardaling sektionen er Mutianyu den bedst bevaret del af muren. Den ældeste del af Mutianyu kan dateres tilbage til det 6. århundrede og det gør den ældre end Bardaling sektionen. Mutianyu er hovedsalig bygget med granit og der er 22 vagt tårne på den 2250 m strækning der udgør Mutianyu. Vi besøgte ikke alle vagt tårnene, kun 5-6 af dem for det er faktisk ret anstrengende at går rundt på Muren selv om det er en stor oplevelse. Selv om der er virkelig mange trapper og det går op og ned så må man virkelig ikke snyde sig selv for den oplevelse det er at gå på Muren. Selv om jeg i forvejen hiker en del så synes jeg ikke det var så slemt som jeg har hørt nogen sige. Nogen får det til at lyde som er man døden nær at gå rundt på Muren, det var slet ikke den oplevelse vi havde i de 3 timer vi brugte derude. Ja der er mange trapper, men så slemt er det heller ikke. Man behøves jo ikke gå hele strækningen og der er masser af steder hvor man kan holde pause og nyde udsigten.

Hvis man ikke vil gå op og ned fra Muren har man muligheden for at tage en lift. Vi valgte at gå op til muren, en tur på cirka 25 minutter og 4000+ trappetrin 😁😁 en forsmag på hvad der venter. Min mening var at trapperne op til selve Muren er hårde end dem der er på Muren. Så tag liften op og gå ned i stedet for som vi gjorde, gik op og tog liften ned.

Som vi gik der fra vagt tårn til vagt tårn kom vi til at tale om hvordan livet på Muren måtte have været. Var det en ære eller anset som en straf at blive sendt ud på Muren som soldat. Det har været hårde betingelser de har levet under derude i bjergene, især om vinteren. Hvordan har de egentlig levet derude for vagt tårnene, selv de store, har ikke meget plads til at lave mad, spise og sove. Måske hvis vi havde valgt Bardaling kunne vi finde svar, for ved Bardaling er der også et museum om Muren. Ved Mutianyu er der ingen museum eller oplysninger om ret meget.