Translate

onsdag den 10. oktober 2018

Håndarbejde.

Det er nok de færreste der ved det, men jeg er en meget ivrig hækler. Jeg er medlem af flere hækle og håndarbejds-grupper fordi det er god inspiration til næste projekt og fordi hvis man kører fast i noget er der hjælp at hente inden for få minutter.
Jeg startede med at hækle for omkring 3 år siden, mest fordi jeg havde en rigtig dårlig vane med at småspise en masse om aften så for at holde hænderne beskæftigt med noget andet begyndte jeg at se en masse videoer på YouTube og på den måde fik jeg det lært. Det tager lidt tid i starten indtil man får styr på de forskellige masker og indtil man får fundet ud af hvordan hæklenålen ligger bedst i hånden så det hverken bliver for stramt eller for løst, men er jævnt med den samme fasthed over det hele. Når man har fået styr på det er der stort set ingen grænser for hvad man kan lave. 

Et spørgsmål der ofte bliver stillet når man har med hjemmelavet håndarbejde at gøre er hvor meget man kan tillade sig at tage for det. Det er et svært spørgsmål, nogen siger kun garnets pris, andre igen siger garnets pris gange 2 eller 3 alt efter størrelse og sværhedsgrad af projektet.
Personligt synes jeg det er svært at sætte en pris på noget man har brugt uger, måske ligefremt måneder på at lave.
Jeg hører ofte om folk der ikke vil betale den fastsatte pris, måske de kun vil betale halvdelen, men det vælger sælger at sige nej til fordi det føles som en fornærmelse mod alt den tid man har lagt i det. 


 Mit virus tæppe. Hvis jeg skulle sælge det ville den absoult mindstepris
være 300 dkr ellers får jeg ikke engang det hjem jeg har brugt i garn. 
Det tog mig cirka 1 månede at lave dette tæppe og der er brugt 
cirka 18 nøgler garn i blå, mintgrøn og sart rosa.


Et andet spørgsmål der oftes diskuteres er kvalitet frem for noget der er masseproduceret på en fabrik i Kina. Jeg kan kun sige der er enormt stor forskel på kvaliteten og det er det hjemmelavet håndarbejde der vinder. Jeg har trøjer og sokker som min mor har strikket til mig for over 10 år siden og de holder stadig den dag i dag. Jeg har grydelapper jeg selv strikkede for over 20 år siden der stadig holder og det siger ikke så lidt med alt det jeg bage og dagligt bruger grydelapper til.
Selvfølgelig har det også noget at gøre med hvor god man er til sit håndarbejde og om man bruger det rigtige garn til projektet.

 Mit nye halstørklæde. Jeg mangler kun lige at hækle 
en kant rundt om det så man ikke kan se trådene i den side
hvor jeg har trukket garnet med op for at undgå at skulle
hæfte for mange ender.

Når man ser nogen der sælger det håndarbejde de har lavet men synes prisen er for dyr så er der mange ting man skal huske på. Man køber et produkt hvor der højst sansynligt kun findes dette ene eksemplar af, det vil sige man har noget ingen andre ejer. Personen der har lavet det har brugt en masse tid, energi og kærlighed på at vælge materialer til dette projekt for at det skal blive helt rigtigt i størrelse og farvesamsætning. Personer der laver håndarbejde laver det ikke for at sælge det og tjene en masse penge. De laver det fordi det er en hobby og de ikke kan lade værd med det fordi det giver en glæde i deres liv at lave det de laver. Den pris mange sætter er mest for at dække omkostningerne til materiale. Jeg kender ikke nogen der er blevet rig eller kan leve af at sælge deres håndarbejde. 


 Et tæppe jeg arbejder på for tiden.

Jeg har hørt flere fortælle at de har givet et stykke hjemmelavet håndarbejde som gave og så er modtageren blevet skuffet af en eller anden grund. Jeg tror ofte fordi modtageren ikke ved hvor meget tid der er lagt i at lave et stykke håndarbejde og mange har ingen fornemmelse af hvad prisen på garn er, men jeg kan kun sige garn ikke er billigt. 
Hvis man modtager en hjemmelavet gave har man ingen grund til at blive skuffet. Det ville have været langt nemmere og billigere bare at gå ned og købe noget i en forretning. Modtager man en hjemmelavet gave er det fordi giveren holder af modtageren, hvorfor skulle man ellers bruge tid og energi på først at købe garn og der næst bruge flere dage eller uger på at lave det. Man giver ikke så stort et arbejde til en man ikke kan lide.

 Jeg havde set i en gruppe at en dame havde lavet nogle net 
til indkøb af frugt fordi hun var så træt af de små 
plasticposer. Jeg synes det var en super god ide så jeg fandt en opskrift
jeg synes om. Desværre blev åbningen noget mindre end 
jeg havde regnet med så jeg vil finde en anden opskrift,
for det er ikke mange grapefrugter der kommer ned i det net.
Det kan lige gå til mandariner 😁😁

Tæppe i lyserøde nuancer, jeg har givet i gave 
til en baby pige.

Jeg har efterhånden hæklet i 3 år nu og jeg synes selv jeg er blevet ret god til det. Derfor kunne jeg godt tænkte mig at udvide mine hækle kundskaber og lære tunesisk hækling. Det kræver dog nogle hæklenåle der er lidt anderledes end de almindelig korte hæklenåle man oftes ser. Hæklenåle til tunesisk hækling er lange fordi man skal have en masse masker på nålen samtidig. Jeg har ikke kunne finde nogen her i Japan så jeg havde bestilt nogen fra USA. Jeg kunne følge dem hele vejen til Japan via et tracking nummer, men da de nået til tolden i Japan blev de af grunde vi ikke har kunne få oplyst sendt tilbage til USA. Nu har jeg genbestilt dem så nu venter jeg på om de kan komme gennem tolden denne gang. Hvis ikke må jeg forsøge at finde nogen et andet sted fra.

Vi lever efterhånden i et køb og smid væk samfund, hvor det er billigere bare at købe noget nyt hvis noget går i stykker frem for at få det repareret. Med fabrikker der laver masse produktioner til en underbetalt pris og dårlig kvalitet er der mange håndværk og håndarbejde der er gået tabt og det er faktisk synd for håndlavet er ofte af langt højre kvalitet end en maskine kan lave det. 
Jeg er stor fan af Bonderøven, hovedsalig fordi jeg synes han har fat i noget af det rigtige hvad angår kvalitet af det man selv laver, at vide hvordan man laver det og ikke mindst kan reparere det hvis det går i stykker frem for bare at smide det ud og købe nyt.
Desuden er det bare så tilfredsstillende når man har brugt tid på at lave noget og så efter et stykke tid  kan man sidde med det færdige projekt. Man sætter ligesom mere pris på det man selv har brugt tid på at lave frem for det man bare har købt i en butik.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar