Translate

fredag den 1. juni 2018

Goddag igen.

Som det måske nok er blevet bemærket så har jeg haft brug for at være off-line i en ret lang periode.
Jeg har siden januar været ramt af depression og været igennem noget behandling. 
Jeg har stort set ikke haft overskud eller lyst til ret meget og derfor valgte jeg at forlade bloggen og sociale medier i en længere periode og det har været det helt rigtige valg. 
Jeg er nu nået til et punkt hvor jeg har overskud til andet end at stå op om morgen og jeg har de sidste par uger rent faktisk haft lyst til at tage ud og opleve noget, så det går fremad men langsomt.

Udsigtenfra vores lejlighed.

Vi er rigtig glad for vores nye lejlighed. Vores lejlighed ligger på toppen af en bakke, så vi har den mest fantastiske udsigt ud over Yokohama. Det er noget vi ofte står og nyder, især fra vores køkkenvindue, men også fra vores altaner. I morgen aften er der fyrværkeri så vi håber at kunne nyde det hjemme fra altanen i fred og ro og uden en masse skubbende og massende.


 Mitsuike Park

 Negishi Forest Park.

             Shimada i Shizuoka.

 Shimada i Shizuoka.


Det har var et godt kirsebærblomst-år. P.g.a en meget mild vinter sprang de mange steder ud næsten 1 uge tidligere end sidste år. Vi besøgte et par parker her i Yokohama, hvor vi bare kunne gå stille rundt og slappe af, nyde udsigten og sætte os ned.
Vi var kun på 1 enkelt 1-dags tur hele foråret, da kirsebærblomsterne var i blomst. Turen gik til Shimada i Shizuoka, hvor de har et gammelt damp-lokomotiv fra 1935. Man kan komme med en tur op gennem bjergene, forbi grønne te marker og små rislende floder. Det var virkelig hyggeligt og ren terapi. Damp-lokomotivet blev i tidernes morgen brugt mellem Tokyo og Osaka. Dengang tog turen cirka 8 timer, i dag tager turen 2 timer og 15 minutter med Shinkansen og når den nye Linier Shinkansen kommer op at køre med 500 km i timen vil det tage omkring 1 time. Fra 8 timer til 1 time
på lidt over 80 år. Det er noget af et teknologisk fremskridt. 
Selv om det nok ikke lige er det mest miljø-venlige at køre med damp-lokomotiv var det en hyggelig oplevelse bare at sidde der og se bjergene passere forbi og gå en tur langs floden mens årets første is blev spist.


60 år gammel bonsai.

I sidste uge bad jeg faktisk selv om at komme på tur. Min svigerfar havde besøgt en rosen-have nær Hiratsuka og da jeg så billederne han havde taget ville jeg gerne selv ned og opleve haven. 
De havde også en bonsai udstilling og min mand og jeg faldt i snak med en af udstillerne. Han fortalte om hvordan man poder et træ så man kan få flere forskellige farver blomster på samme træ. Hvordan man passer og beskærer til den form man ønsker træet skal have. Det var faktisk ret spændende at høre om. At passe bonsaier er virkelig en tidskrævende hobby, men også spændende.
Han har fået vuderet sin bonsai til 3.000.000 yen eller det der svare til cirka 175.000 dkr. Det er faktisk ikke særlig meget for 60 års arbejde, så jeg kan godt forstå han ikke er interesseret i at sælge den så længe han er sund og rask og kan passe den uden problemer.





Selve rosen-haven var virkelig flot. Der var roser i alle mulige farver og der var store roser og små roser og spiselige roser. Den duft så mange roser udskiller på samme sted var virkelig overvældende.
Desværre begyndte det at regne efter et par timer, men der havde vi også været haven rundt på kryds og tværs, så vi gik op til butiks området hvor vi købte rosen-hindbær is. Det smagte så godt, virkelig frisk i smagen. Jeg fik også købt te med roser som smager virkelig godt. Desuden købte eg marmelade med roser som jeg ikke har åbnet endnu. Det bliver først når jeg får tid til at bage noget brød. 



Snart begynder regnsæsonen. Den er allerede begyndt flere steder i den sydlige del af Japan. Med regnsæsonen kommer hortensiaerne som står i fuld flor lige nu. Om jeg har lyst og overskud til at tage ud og se dem et eller andet sted ved jeg ikke lige endnu. Endtil vidre er det kun blevet til en tur i parken der ligger lige ved siden af vores lejlighed. Det blev dog en relativ kort tur, da jeg var ved at blive ædt op af myg. Det er vist på tide at få fundet myggesprayen frem.
Sommeren har ikke ladet vente på sig, det er allerede godt varmt og luftfugtigheden er begyndt at lægge sit kvælende lag, så måske jeg ikke har så meget lyst til at være for meget udenfor.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar