Translate

onsdag den 5. april 2017

Osaka slot.

Osaka slot er et af de mest kendte slotte i Japan og en af de største serværdigheder i Osaka. Vi besøgte stedet på en grå og meget kold vinterdag, men selv da var der virkelig mange besøgende. Mest kinesere og koreanere. Det der er tilbage af slottet ligger i en stor park omringet af en voldgrav. Størrelsen af parken giver et lille fingerpreg om hvor stort det har været i sine velmagtsdage. Men som det er tilfældet med langt de fleste slotte i Japan er nu kun en lille del tilbage af det oprindelige. Osaka slot er en kopi af det oprindelige fordi det har været brændt ned flere gange. Indenfor er der en gennemgang af slottets historie som egentlig er meget interesant hvis ikke det lige var for horderne af turist grupper der blokerede for flere steder så man havde svært ved at se noget.

Osaka er meget populært blandt kinesiske og især koranske turister og jeg synes det var ret morsomt at betragte de koreanske piger. Jeg ved ikke om det er en koreansk ting eller om det er mode over hele verden, men mange af de koreanske piger havde store curlere i pandehåret og som de stod der i grupper med curlere i pandehåret og trutmund og tog selfies synes jeg egentlig det var så komisk og totalt malplaceret. Samtidig kunne jeg ikke lade værd med at føle mig så håbløs gammeldags som jeg kom der i mine hikingstøvler og fleecejakke. Men uanset om det er en koreansk ting eller mode over det hele så kommer jeg aldrig til at gå rundt med en curlere i pandehåret, det var for mig simpelthen for mærkeligt.

 Osaka slot var i brug fra 1583 til 1868.

 Indgangen til Osaka slot.

At gå rundt i parken omkring slottet er gratis, men vil man ind på selve slottet skal man betale entre. Man kan komme helt op i toppen og ud på øverste etage hvor der er en flot udsigt ud over Osaka by.
Man må ikke tage billeder indenfor. Det er meget forskelligt om man må tage billeder eller ej. Her måtte man ikke, men mange steder må man godt, men nogen ting kan være markeret med et skilt der fortæller man ikke må. Der var en mand der ville tage nogen billeder hvorefter en vagt kom over til ham med et skilt med et kamera på og et stort kryds over. Og vagten bogstavelig talt holdt skiltet direkte op foran ham så han var ved at falde bagover. Jeg kunne ikke lade vær med at grine af det, han så virkelig sur ud ham vagten. 
Jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor der er så stor forskel mellem de forskellige slotte hvad angår at tage billeder indenfor. I dag kan langt de fleste mobiler tage udemærket billeder uden brug af blits. De kan jo bare påpege at man ikke må bruge blits for det er lant hen af vejen det der er det størtst problem. Lyset fra blitsen ødelægger farverne på de udstillede ting. Så langt hen af vejen forstår jeg ikke hvorfor man ikke må tage billeder.

 Osaka slot er bygget af Toyotomi Hideyoshi 

Solnedgang ved Osaka slot.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar