Translate

søndag den 10. juli 2016

Hokoku-ji i Kamakura.

Jeg er nu oppe på at have besøgt 21 templer og shrines i Kamakura. Jeg har sat mig som mål at besøge alle 165 templer og shrines i Kamakura inden sommeren 2017. Nu har jeg ikke tænkt mig at skrive om dem alle her på bloggen fordi mange af dem er små helligdomme der ikke har nogen  historisk betydning eller noget specielt at byde på. Mens andre igen har meget at byde på ikke kun historisk men også synsmæssig.
Hokoku-ji er et af de templer der har meget at byde på og som er meget berømt, ikke kun blandt japanerne selv men også turister. Grunden er ikke så meget selve templet, men mere den bambus skov der ligger oppe bag ved templet. Men inden man kommer op til bambus skoven skal man igennem haven der er fyldt med små kringlede stier der er fyldt med blomster og statuer der nærmest er levende med alt det mos der efterhånden ligger på dem. Nogen gange kan det godt virke lidt som at gå rundt i en fortryllet have og man forventer næsten at se en lille fe kigge forsigtigt frem bag nogen af de mange sten og statuer.
Efter man er kommet igennem haven kommer man op til selve templet som er fra 1334. Det er ikke det største tempel i Kamakura, men det er egentlig heller ikke grunden til at så mange kommer her. Ved siden af templet ligger indgangen til bambus skoven. Her skal man betale entre. Der er 2 priser, den ene er på 300 yen og giver adgang til at gå rundt i bambus skoven. Den anden er på 700 yen og her får man en ekstra billet så man kan gå op og sætte sig i det tehus der ligger oppe bag ved og få en kop grøn te, mens man sidder og kigger ud over bambus skoven og et lille vandfald. Jeg synes helt klart man skal vælge billetten der er inclusive te og tage sig 15 minutter til bare at sidde og kigge ud over bambus skoven mens man nyder teen. Når jeg er der alene og ikke skal skynde mig vidre kan jeg sagtens sidde i lang tid og bare lade tankerne flyve mens jeg sidder og kigger ud på naturen. Det er dejligt at komme der uden for ferie sæsonen for så er der ikke så mang, heller ikke oppe ved tehuset og man kan sidde i fred og ro uden at folk står og tripper bag ved en for også at få en siddeplads. Uanset hvilken årstid man kommer på er der noget at kigge på. Sidst jeg var der var i starten af sommeren hvor hortensiaerne stadig stod i blomst og vi blev ved indgangen mødt af store buske af blå hortensiaer og inden for var der også en del hortensiaer.
Har man ikke tid eller råd til at besøge bambus skoven i Kyoto er Hokoku-ji helt klart en rigtig god erstatning. Bambus skoven er godt nok ikke lige så stor som den i Kyoto, men stemningen er den samme. Det er helt klart blevet et af mine ynglings templer i Kamakura og et sted jeg vil anbefale at besøge på en tur til Kamakura.












Ingen kommentarer:

Send en kommentar