Translate

mandag den 13. oktober 2014

Tyfonen Vongfong.

Den ene tyfon afløser den anden, sån virker det lidt lige for tiden. Sidste weekend var det tyfonen Phanfone og denne weekend er det tyfonen Vongfong der hærger over Japan. I øjeblikket ligger tyfonen nede ved Okinawa og Kyushu og det forventes at den når herop til Yokohama i løbet af natten og tirsdag. Det ser ud som om den bliver svagere, men den er stadig kraftigere end den vi havde sidste weekend. Sidste weekends tyfon skabte flere jordskred her i Yokohama b.la. ramte det et tempel hvor en munk blev fanget da dele af templet styrtet sammen.
En 16 årig dreng blev fanget af en bølge og druknede. Han var sammen med nogle kammerater ude for at løbetræne og da de løb nede ved vandet gik det galt.
Mange skoler havde lukket sidste mandag p.g.a tyfonen. I Japan har de fleste skoler aktiviteter efter normal skoletid så som atletikhold og andre fritids klubber. Drengen kom fra skolens atletik hold. Efter afhøringer af hans kammerater viste det sig at løbetræningen bare var en undskyldning for at komme ud. Hvad de rigtig lavede var at se hvem der kunne komme tættest på bølgerne og hurtigst væk inden der skete noget.
Jeg har virkelig ondt af det på forældernes vegne, men på den anden side hvis man ikke kan blive indendørs under en tyfon og ligefremt går ned til vandet så har man virkelig også selv bedt om det. Vi bor tæt ved havet og jeg holder meget af at gå ture nede ved vandet men jeg havde overhovedet ingen lyst til at gå ned og tjekke om bølgerne nu også var op til de 10 meter som vejrudsigten havde sagt de ville blive i nogen områder. Sådan som det blæste kunne jeg godt regne ud at det var de højst sandsynlig nok uden at gå ned og se efter ved selvsyn.
 Vangfong set fra rummet, billeder er fra NASA.



 Selv om der er tyfon og regnen pisker ned skal folk absolut ud. Jeg lære aldrig hele at forstå hvorfor folk skal ud i en tyfon og da slet ikke når det er aller værst. Endnu mindre forstår jeg at folk tror de kan styre en paraply. Dagen efter en tyfon kan man på gader og stræder finde tons vis af ødelagte og forblæste paraplyer. De fleste skoler har lukket og mange virksomheder lader deres ansatte møde senere eller tage fri for det er meget begrænset hvad der kan køre af offentlig transport under en tyfon, så folk kan jo ikke komme frem alligevel. Jeg foretrækker selv at blive indendørs under en tyfon og skulle jeg have nogle aftaler eller elever den dag har de højest sandsynligt selv aflyst inden jeg når at gøre det.


Jeg er ved at være lidt træt af tyfoner. Nu synes jeg vi har haft nok for i år, men desværre er menneskene jo ikke herre over vejret. Der har været så mange ulykker og natur katestrofer i Japan i år at nu synes jeg virkelig godt at resten af året kan foregå uden flere ulykker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar