Translate

lørdag den 18. oktober 2014

Hitachi Seaside Park.


Så kom vi endelig afsted til Hitachi Seaside Park for at se kochia. Det var egentlig meningen at vi ville have været afsted allerede i onsdags i sidste uge. Men da vi tjekkede deres hjemme side om morgen kunne vi se at de var ikke særlig meget røde, men mest grønne. Og jeg kender mig selv nok til at jeg ville blive noget så frygtelig skuffet hvis de ikke var røde endnu når vi kom. Det er trods alt en køretur på 3 timer for at nå til parken. Det skulle vise sig at være en rigtig god ide at vi ventede for da vi så besøgte parken i torsdags var de blevet røde, men stadig ikke begyndt at visne. Så jeg var rigtig glad og som det se på billederne var de jo meget røde.

                                     

 Hitachi Seaside Park er en stats ejet park som ligger i Ibaraki. Det er en køretur på cirka 3 timer fra hvor vi bor i Yokohama. Så vi var tidligt oppe da vi havde bestemt at køre ved 7 tiden så vi kunne være der lige efter de åbnede så vi undgik masserne mest muligt. Det er en rimelig stor park og vi var der i næsten 3 1/2 time så vi undgik ikke masserne helt alligevel. Hvert år bliver der plantet cirke 2000 kochia planter der vokser sig store gennem sommeren og når efteråret så kommer bliver de ild rød. Det er et meget stort trækplaster for parken og folk kommer langvejs fra for at se de ildrøde kochia. De er plantet på nogle bakker sammen med en masse cosmos blomster i røde, pink og hvide farver.

 Jeg har forsøgt via Wikipedia at finde ud af hvad de hedder på dansk, men der findes ikke en dansk oversættelse. På latin hedder de Bassia Scoparia og de har mange forskellige navne så som Burningbush, summer cypress, Mexican firebush / Mexican fireweed og så selvføldig kochia. Jeg tror godt de fleste rent faktisk ved hvad det er. Når man ser de gamle cowboy film og der er sandstorm ser man ofte de her tørrede gras der kommer rullende, det er dem.




 Cosmos er en meget populær blomst i Japan og den forbindes med sensommeren eller det tidlige efterår. De findes i et væld af farver og man ser dem oftes på store marker hvor de er blandet i røde, pink, hvide, gule, orange og mørke røde. Det er et ret så imponerende syn.



En anden blomst er forbindes med efteråret i Japan er pampas græs. De bruges i dekorationer i starten af oktober når den første fuldmåne kommer. Så laver man små altere med riskager og pampas for at bude efteråret velkommen. Det er første gang jeg har set dem så store. De var højre end jeg er. De er urtrolig bløde at røre ved og de vejer overhovedet ingenting.





Japanerne fejre egentlig ikke Halloween. Jeg tror de har det lidt ligesom danskerne hvad det angår, de fejre det ikke men de kan godt lide at pynte med græskar og andre efterårs blomster og bær. Lige for tiden er butikkerne overfyldt med alle mulige Halloween ting, men jeg tror det er mest for børn. Man ser slet ikke at der er pyntet op udenfor hos private mennesker, det er mest offentlige steder som parker og butikker.
Efter vi havde været i parken kørte vi ind til byen hvor vi fandt et sted at spise og derefter kørte vi mod Chiba hvor der ligger et stort shopping center hvor de har en Søsterne Grene. Jeg har længe gerne ville se stedet men da det er lidt langt fra hvor vi bor er det noget der næsten kræver en heldags tur, men fordi det lå på hjemvejen besluttede vi at køre forbi. Jeg var lidt skuffede, butikken var slet ikke så stor som jeg havde forventede og de har ingen snacks, te eller marmelade. Men det var faktisk et godt shopping center og det siger meget når det kommer fra mig for jeg kan normalt ikke lide shopping centere og at shoppe, så at vi gik rundt i næsten 2 timer er ret store ting for mit vedkommende og det er ikke inklusiv tiden vi brugte på at spise aftensmad.
Men alt i alt havde vi en rigtig hyggelig dag med rigtig godt efterårs vejr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar