Translate

lørdag den 25. oktober 2014

Efterårs suppe med græskar.


Det er blevet koldt her i Japan, især om morgen og aften. Om dagen kan man stadig godt gå i kortærmet, men så snart solen er gået ned bliver det hurtigt koldt. Jeg kan godt lide supper når det er koldt. Jeg synes de varmer så dejligt og så kan man lave en stor portion så man har til dagen efter.
Jeg har været ved at ekspermentere med nogle opskrifter jeg har fundet og så har jeg tilpasset den ud fra de råvarer jeg kan få her i Japan. I orginal opskriften skal man bruge grønkål men det kan man ikke få frisk her i Japan så jeg har skiftet det ud med spinat. Den græskar jeg har brugt er den der i Danmark sælges under navnet Hokkaido græskar.


Efterårs suppe med græskar.

500 g tørrede hvide bønner der har stået i blød natten over.
1 stort løg
4 fed hvidløg
4 dl vand
4 tsk røget paprika
2 tsk tørrede oregano
1 1/2 tsk spidskommen
500 g græskar skåret i mindre stykker
1 rød peberfrugt i skiver
1 ds hakket tomater
1 bdt spinat ( eller grønkål hvis du kan få det )

Hæld koldt vand over bønnerne og lad dem stå natten over.

Skær løget fint. Svits dem sammen med knust hvidløg til de bliver gyldne i en gryde. Tilsæt vand, krydderier, bønner, peberfrugt, græskar og tomater. Lad det hele simre til bønnerne er kogte og græskaren er kogt ud, cirka 1 time. Lige inden servering tilsættes spinat, varm det igennem så spinaten falder sammen. Smag til med peber og evt salt hvis du bruger det.

Når græskar koger ud jævner den supper så den bliver lidt tykkere. Jeg kan godt lide at supper er lidt fyldige, men vild du have den tyndere tilsættes bare mere vand. Lad dog værd med at tilsætte det hele fra starten men prøv dig frem så den ikke ender med at blive alt for tynd. Det er jo altid lidt nemmere at tilsætte lidt af gangen end at tage noget fra hvis det først er gået galt.
Der kommer med garenti en hel del flere opskrifter på supper i løbet af efteråret og vinteren da det er noget jeg spiser rigtig meget.

Har du en ynglings suppe du bare ikke kan få nok af når det begynder at blive koldt ??

Ingen kommentarer:

Send en kommentar