Translate

fredag den 21. marts 2014

Hjemve.



Nu har jeg efterhånden boet herude i Japan i over 3 år og jeg er faldt til og har en aktiv hverdag, men der er stadig ting og begivenheder der gør at man får en smule hjemve.
Idag tog mig og min mand til Tokyo med et meget speciet formål, at kigge på gule raps marker i en park midt i Tokyos virvar. Hjemme i Danmark tænker man måske ikke så meget over det når man ser en gul raps mark midt i landskabet, man er jo så vandt til at se dem om sommeren, i hvert fald hvis man er fra Jylland som jeg er.
Når man rejser ud og bosætter sig i et andet land, så går man gennem mange ting i forsøget på at tilpasse sig sit nye land, men det går også lidt den anden vej for lige pludselig bliver man meget bevidst om hvad der er symbolet på at være dansk og ting man forbinder med dansk kultur. Da jeg boede i Danmark har jeg nok kørt forbi 100-vis af gule raps marke uden egentlig at tænke over hvor smukke de egentlig er og hvor meget de er et symbol på sommer og idyl i Danmark.
Jeg har et billede i mit hovede, det er en hvidkalket kirke med Dannebro blafferende i vinden og omgivet at gule raps marker, for mig er det et billede af Danmark om sommeren og det kan give mig hjemve. Den hvidkalket kirke og Dannebro i flagstangen kan vi ikke klare herude, men raps marken findes i Hama Rikyu Park lige for tiden, så det var bare en nødvendighed for mig at kommer derop for så var Danmark for et lille stykke tid ikke så langt væk.
Idag er helligdag i Japan, det er første forårsdag, så vi bestemte os for at gøre en heldagstur ud af det. Så efter vi havde holdt skovtur og spist sandwich og gået rundt i parken tog vi en af turistbådene op af Sumida floden til Asakusa som er en tur på cirka 1 time. Da vi var kommet i land blev jeg mindet om hvorfor jeg er faldet så meget for Japan, vi fandt nemlig et kirsebærtræ der var sprunget ud. Der findes mange forskellige kirsebærtræer men 1 bestemt sort springer gerne ud et par uger før de andre. Så idag har været en stor glæde for mig, både at se raps blomster og kirsebærblomster.

Du kan se flere billeder fra dagens tur på "Dagbog fra Japan" Facebook side. www.facebook.com/pages/Dagbog-fra-Japan/145441282241967


Ingen kommentarer:

Send en kommentar