Translate

tirsdag den 18. september 2012

Samba festival i Tokyo.

 Så er der pyntede op til dans og samba, med flere deltagere fra Brasilien.







På et tidspunkt under festivalen gik vi ned til floden for at få luft og noget koldt at drikke. Jeg tog dette billede, som jeg egentlig er blevet ret glad for for jeg synes det kendetegner Tokyo ret godt, med floden, sky tree, skyskraberne og ......ja, hvad guld tingen er er der mange delte meninger om, bedøm selv.

Blandt sommeren festivaller er det også blevet plads til dans og glade toner i form af samba. Det fandt sted på nok årets varmeste dag og det var noget der krævede stor udholdenhed.
Det er en af de mest populære festivaler i Tokyo og der kommer omkring 500.000 mennesker for at se på.
Da ruten er meget kort, kun omkring 2 km og med så mange mennesker er det svært at få gode pladser med mindre man kommer flere timer i forvejen. Vi kom cirka 2 timer i forvejen, så da det endelig startede var ens ryg allerede hele ødelagt af at stå op.
Ruten ligger ved Torden templet ved Asakusa og det er et område med mange højhuse. Så med så mange mennesker på et lille område i stegende sol og uden en vind der røre sig, var det kun et spørgsmål inden den første person ville få hedeslag. I det område vi stod sad der nogle ældre mænd foran os og pludselig faldt en af dem bare ned fra den lille klapstol han sad på. Til at begynde med var der ikke nogen der reageret, men der kom dog hurtigt en ploiti betjent der fik tilhaldt hjælp og han blet båret væk. Han kom ikke tilbage til sin plads, men jeg håber han blev ok igen.
En ting der har overrasket mig ved japanerne er at de helst ikke vil blandes ind i noget og derfor ikke rigtig gør noget hvis der sker noget.
Et andet eksempel er fra i lørdags. Jeg er på vej hjem i bussen og da vi køre ud fra stationen går en meget fuld mand rundt midt på vejen, men der er ikke nogen der gør noget, de køre bare uden om ham. Det er tydeligt han ikke kan orientere sig om hvor han er, men der er ikke nogen der får ham væk fra vejen eller dytter af ham eller noget som helst. Jeg ved ikke hvad der skete med ham, men jeg håber ikke han endte med at blive kørt ned.
Det der med at man ikke vil blande sig i andre privat liv, kan jeg forstå, men nogle gange har jeg lidt svært ved at forstå at man ikke lige kan give en hjælpende hånd der uforskyldt er kommet galt af sted eller er ved at komme galt afsted.

1 kommentar:

  1. det er flot det hele som du har lagt ud det må
    vere en flot oplevelse at se alt dette

    SvarSlet