Translate

fredag den 6. januar 2012

Årets første tempel besøg





1 januar tog vi en tur til Kamakura for at besøge Hasadera Templet. Det er tradition at man tager i tempel de første dage efter nytår, for at bede om et godt år.
I år er det dragens år, så vi fik da også købe en lykke charm med en drage. Mange japanere tror det bringer lykke med en amulet med det dyr hvis år det nu er.
Der var mange mennesker, men jeg synes alligevel ikke det var så slemt som jeg havde forventede. Nu var vi selvføldig også taget hen til et af de mindre templer, var vi nu taget til Kawasaki, som vi gjore sidste år havde det været en hel anden historie.
Om aften i nyhederne fortalte de at der havde været omkring 700.000 mennesker og der havde været lange køer der også skabte trafikale problemer. Så vi var ret glade for at vi valgte Kamakura i stedet for, for vi havde snakket om der nok ville være mange, vi havde bare ikke regnet med så mange.
Der har i år været extra mange i templerne til nytår og det skal ses i forhold til alt det der skete herude sidste år, så mange ser dette år som en ny start og begyndelse på noget bedre.
Efter vi havde været i templet tog vi ind på en restaurant ved stationen for at spise frokost, da min mand spørger om jeg har lagt mærke til om der har været jordskælv, nej det har jeg ikke. På hans telefon kunne han se at Tokyo var blevet ramt af et 7,0 på richterskalaen jordskælv. Vi synes begge det var lidt mærkeligt vi ikke havde mærkede noget for det er et meget kraftigt jordskælv.
Min mand siger der er flere grunde til vi ikke har mærket noget. For der første fordi vi har gået rundt og været i bevægelse, det lyder mærkeligt men man mærker rystelser mindre hvis man bevæger sig end hvis man sidder stille og ikke er i bevægelse. For der andet var epicentret ude i vandet og næsten 300 km nede i jorden, der var heller ikke nogen tsunami varsel. Men uanset hvad synes jeg stadig det var mærkeligt at vi ikke kunne mærke noget for 7,0 er virkelig ret meget.
Men vi kom godt ind i det nye år og nu håber vi begge at det bliver et godt år uden de helt store katestrofer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar