Translate

fredag den 6. januar 2012









Den 2 januar var vi i Tokyo. Grunden dertil var helt special. 2 gange om året må man have lov til at komme ind i kejserpaladset, ellers er der adgang strengt forbudt, men idag var det åben til nytårshilsner til og fra Kejseren.
Der var mange mennesker og sikkerheden var ektreme, jeg tror det var samtlige politibetjente og andre special korps der stod vagt i og omkring paladset. Vi skulle igennem 2 sikkerhedstjek for at måtte komme ind. Selv mit kamera blev pakket ud og grundigt undersøgt og alt andet der ellers var i min taske. Bagefter blev vi kropsvisiteret og vi skulle tage overtøj af. Jeg har aldrig oplevet noget ligende, ikke engang da jeg var til foredrag med Bill Clinton var der så høj en sikkerhed.
Men min mand forsikkerede mig om det er meget normalt her i Japan, så det tog jeg bare som en extra oplevelse.
Jeg synes det var en speciel oplevelse endelig at få lov til at prøve at komme ind på den anden side af muren og se hvor Kejseren tager imod officelt besøg fra andre statshoveder.
Selv efter sikkerhedstjekkene og da vi kom inden for murene var de over os som høge. På et tidspunkt på vej op til stedet hvor Kejserfamilien kommer ud på en balkon med skudsikker glas var der åbenbart en der synes jeg stod stille lidt for længe fordi jeg var ved at tage et billede så jeg blev bestemt med venligt bedt om at begynde at gå igen.
Jo, det er ganske andre forhold her i Japan end når man går rundt inde på Amalienborg og er ved at blive kørt ned af Benedickte der kommer susende ud fra en af portene og selv sidder bad rettet.
Men jeg synes nu alligevel det var en rigtig god oplevelse jeg ikke vil være foruden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar