Translate

tirsdag den 1. november 2011

Gyudon

Dette er blevet en af mine livretter, det er nemt og det smager rigtig godt. Det er oksekød med ris. Det koster ikke ret meget at købe ude, men det er lige så billigt selv at lave. Og det smager bare bedst når det er hjemmelavet.

150 g oksekød i tynde skiver
1 løg
2 spsk mirin
2 spsk soya
1 spsk syltede ingefær (det lyserøde)
2 spsk meget fintrevet daikon (kinaradis, det er det hvide)

Skræl løget og skær det i både. Steg dem til de er gyldne på en pande.
Steg kødet, rør rundt i det hele tiden så det ikke brænder på. Tilsæt løgene og bland det godt.
Tilsæt soya og mirin og bland det hele godt.
Kom kogte ris i en skål og lig kød over. Top med daikon og syltede ingefær.
Velbekomme.

Jeg vidste ikke hvad mirin var før jeg kom herud. Det bruges meget i japansk madlavning og det minder lidt om eddike så det kan sagtens bruges i stedet for.
Jeg har aldrig set det i danske forretninger, heller ikke ved afdelingen om asiatiske vare.
I København ligger der en japansk forretning ikke så langt fra Rundetårnet, de har det måske. Jeg kan ikke huske hvad gaden hedder, jeg kan bare huske det er en stor gade ikke så langt fra Rundetårnet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar