Translate

mandag den 16. marts 2020

Drømmerejser top 5.

Flere og flere lande lukker ned, flere og flere flyselvskaber holder deres fly på jorden, men på et eller andet tidspunkt må der jo være en ende på alt det her. Noget af alt den her hjemme-tid kan man jo bruge på at drømme om hvor man ville rejse hen hvis man vandt den helt store gevindst i lotto eller læse og lære om de steder man gerne vil besøge så man har noget baggrundsviden når verden igen åbner op og man frit kan besøge lande nær og fjern.
Det er vist ikke nogen hemmelighed for nogen der kender mig bare nogenlunde at jeg elsker at rejse og opleve andre kulture. Jeg har nået et punkt hvor selve rejsemålet ikke er det vigtigeste, men bare det at besøge et andet sted, et andet land er en oplevelse. Alle lande og byer har noget at byde på, det er bare ikke alle steder der er lige populære, men hvis man vil kan man opleve noget alle steder.
Men selv om oplevelsen for mig er større end destinationen er der selvfølgelig nogen steder jeg drømmer mere om end andre. Flere af stederne er ikke lige typiske turist-steder, men de har en interesse for mig fordi jeg godt kan lide historien omkring det specifikke sted.
Så hvis jeg vandt den store gevindst i lotto og når verden igen bliver farbar ville jeg helt klart tage på en af følgende drømmerejser, hvis ikke dem alle.


Etiopien.


Nu er Etiopien nok ikke lige det første land der popper op i tankerne når man går i gang med at planlægge familiens næste ferie og jeg indrømmer da også blankt at jeg ikke har den aller største viden om netop dette land. Lige med undtagelse af Lalibela som er en by der ligger i det nordlige Etiopien. Her ligger 11 kirker der er hugget ind i klipperne. Hver kirke er hugget ud af en stor klippeblok, det må have været et enormt tidskrævende og langvarig arbejde at lave ikke bare 1 men hele 11 kirker. Kirkerne tilhører den kristne tro og er højst sandsynlig bygget med hjælp fra tempelriddere. De her kirker vil jeg enormt gerne opleve og så tror jeg bare at Etiopien er et enormt spændende og uopdagt land. 


Ghana. 


Vi bliver i Afrika for næste drømmerejse går til Ghana. Det er nok de færreste dansker der ved at dansk og ghanesisk historie er tæt forbundet og at en del af Ghanas historie udgør et af de mørkeste kapitler i dansk historie. Ghana har engang for mange år siden været en dansk koloni. Mange skibe har sejlet en rute fra Danmark til Ghana, hvor skibene købte slaver der blev sejlet til De Dansk Vestindiske Øer hvor slaverne blev solgt til plantage ejer hvor de skulle arbejde i sukkermarkerne fra solopgang til solnedgng hver dag. På De Dansk Vestindiske Øer blev skibene så lastet med sukker og andre råvare der blev sejlet hjem til Danmark hvor de blev solgt. Efter nogen tid hjemme i Danmark tog skibene så ud på en ny tur til Ghana for at hente flere slaver inden turen igen gik mod vest. 
Det her slavefort, Christiansborg, ligger i dag nær hovedstaden Accra og man kan besøge stedet. Følger man kystvejen fra Accra ned til Cape Coast ligger der ligeledes et slavefort som man kan besøge og som danskerne også har benyttet til slavehandel. Det er mest af alt Ghanas tilknytnig til dansk historie der gør at jeg har lyst til at besøge landet. Jeg har også en opfattelse af at Ghana har en fantastisk natur. 


Costa Rica.


Jeg har aldrig været i Mellem eller Syd Amerika, men skulle jeg vælge et land skulle det helt klart være Costa Rica udelukket pga det rige dyreliv og storslående natur landet har. Det kan godt være Costa Rica er et af de mindste lande i Latin Amerika, men landet har så meget at byde på hvad angår kultur fra de mange indianer stammer i landet og ikke mindst naturen i de mange national parker og natur resavater. Som natur elsker står Costa Rica, for mig, som det ultimative rejsemål. 


Canada.



Lige siden jeg var lille og så Anne fra Grønnebakken har jeg drømt om en dag at besøge Canada. I mange år forbandt jeg kun Canada med Anne fra Grønnebakken, men jeg har senere hen opdaget at naturen også er helt enestående i Canada. Jeg synes også at storbyer som Quebec, Montreal og Vancouver ser rigtig spændende ud og ikke at forglemme de to national parker Banff og Jasper. Canada er måske et overset land i forhold til USA som der nok er langt flere der vælger, men jeg tror at lige som USA så er Canada et land der i høj grad egner sig til et længere varende road trip. 


Uzbekistan.


Sidste land på listen over drømmerejser er Uzbekistan. Til trods for at jeg kender meget lidt til dette land så var jeg totalt solgt efter jeg første gang så billeder af Registan og Gur-Emir i Samarkand. Denne gamle by på silkevejen ligner noget der er taget direkte ud af 1001 Nat. Det er en by der kun kan være fyldt med spændende eventyr. Alle de her gamle byer på Silkevejen fra Kina til Europa er rigtig spændende steder. Jeg har besøgt Beijing i Kina hvor dele af Silkevejen starter og jeg har besøgt Lyon i Frankrig som er en af endestationerne på Silkevejen i Europa, men jeg har aldrig besøgt nogen af de byer der udgør selve Silkvejen mellem Asien og Europa. 


Sådan ser min top 5 over drømmerejser ud. Selv om man ikke kan rejse lige i øjeblikket så er der jo heldigvis ikke noget der forhindre en i at drømme om destinationer man gerne vil besøge når verden igen bliver normal og man frit kan bevæge sig mellem forskellige lande. 
Hvor vores næste rejse går hen bliver højst sandsynlig Taiwan. Vi havde bestemt os for at vi skulle have været i Taiwan på kobberbryllups rejse i april, men den plan har corona sat en brat stopper for. Hvornår vi kan komme afsted må stå hen i det uvisse indtil vidrer, men jeg håber da at det måske kan blive engang i efteråret. Jeg er ikke så vild med at rejse i juni, juli og august fordi det simpelthen er for varmt her i Asien, så de mdr. vil jeg helst undgå at rejse i. 

Hvor drømmer du om at rejse hen når verden igen bliver normal ???


Alle billeder i dette indlæg er fra Pixabay som er en gratis side hvor man må bruge billederne uden at bekymrer sig om copyrights. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar