Translate

torsdag den 12. marts 2020

Kirsebær blomsterne er på vej.

Det kan godt være Corona-virus sætter dagsorden lige for tiden, men dagligdagen og hverdagslivet går videre også her i Japan. Foråret er på vej og kirsebærtræerne står med store knupper på grenene. Ind mellem kan man være heldig at finde et træ hvor blomsterne er sprunget ud. Mange prognoser fortæller at kirsebær blomsterne vi begynde at springe ud i den kommende weekend og inden for 1 uge vil stå i fuld flor. Kirsebær blomsterne er meget tidlig på den i år. Mange steder blomstre de op mod 10-12 dage tidligere end sidste år. Det skyldes den meget milde vinter vi har haft i år. Ikke bare i det område hvor jeg bor, men i hele Japan. I går nåede vi en temperatur på 20 grader. Jeg elsker de her lune forårs dage hvor en tyk strikke trøje er nok, hvor himlen er blå og solen bare skinner hele dagen.



I starten af ugen havde vi også sådan nogen dage. Perfekt til en lang gå-tur nu hvor jeg ikke har så mange elever i øjeblikket fordi flere af dem er nødt til at være hjemme og passe deres børn mens skolerne er lukket. Jeg fik gået i omegnen af 12 km og på vejen kom jeg forbi dette tempel som hedder Ryugeji og til min store overraskelse og ikke mindst glæde så jeg at deres kirsebær træ var sprunget ud. Jeg bestemte mig for at der var et godt sted at holde en lille pause inden jeg gik videre. Det var så dejligt at sidde der i templets lille have med det store lyserøde kirsebær træ og bare nyde solens varme i ansigtet. Men desværre var jeg jo også nødt til at skulle videre da jeg stadig havde et godt stykke at gå inden jeg var hjemme igen.




Det var virkelig dejligt at være ude at gå. Jeg har desværre været ret doven hen over februar og slet ikke fået gået det jeg normalt gør. Men der har været så mange undskyldninger, regn, koldt vejr, blæsevejr osv. Men nu hvor foråret er på vej er mit mål at jeg skal i gang med at gå igen så jeg kan vedligeholde min diabetes og de gode resultater jeg har opnået indtil nu. 
Det går rigtig godt med min diabetes. Jeg mærker ikke meget til det, nogen gange kan jeg ligefremt godt glemme at jeg har diabetes. Jeg har været medicin-fri i lidt over 1 mdr nu og jeg har ikke rigtig mærket nogen forskel, hvilket jeg tager som et godt tegn. Jeg er nu oppe på at have tabt mig 28 kg også selv om jeg har været doven i februar. Så jeg håber at nu hvor foråret og varmen er på vej kan jeg komme af med de sidste 8 kg så jeg kommer ned på den vægt min læge gerne vil have mig ned på. 




Jeg ved ikke endnu hvor meget vi tager ud for at se kirsebærblomsterne når de er sprunget ud. Mange festivaller de så kaldte hanami-party er aflyst mange steder. Folk kan stadig komme for at se og nyde kirsebær blomsterne, men der vil ikke være de sædvanlige mad og drikke boder. Simpelthen for at undgå at folk samler sig i store grupper i længere tid. 
Jeg holder rigtig meget af kirsebær blomsterne og jeg håber der bliver mulighed for at komme lidt mere ud nu når de snart springer ud. Jeg tror det vil muntre rigtig mange mennesker op at komme lidt ud især nu når kirsebær blomsterne snart springer ud. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar