Translate

fredag den 29. november 2019

Sukkerfri græskar brownies.

I oktober da jeg havde fødselsdag var det også min første fødselsdag efter jeg havde fået stillet diagnosen diabetes. Jeg var ærlig talt ret nedtrygt over at jeg ikke kunne få min fødselsdagskage som jeg plejede. Min mand havde spurgt om jeg følte jeg havde lyst til at han købte en kage til mig. Efter flere overvejelser valgte jeg at sige nej tak.
Det gik på dette tidspunkt rigtig godt med ikke at have lyst til noget sødt og jeg havde ikke rigtig lyst til at et enkelt stykke fødselsdagskage evt skulle ødelægge det og det var det stykke der fik det hele til at vælte og jeg faldt i sukkerfælden. 
Så selv om jeg var lidt ked af det holdt jeg fast i mit nej tak.
Jeg brugte nogen timer på at søge på nettet og der er faktisk rigtig mange sukkerfri kager og desserter hvis man ved hvad man skal søge på. Jeg har fundet rigtig mange opskrifter jeg glæder mig til at afprøve med tiden.
Jeg ville rigtig gerne have en chokolade kage til min fødselsdag så det var mest det jeg ledte efter og jeg fandt denne opskrift på græskar brownies.


Sukkerfri græskar brownies.

250 g græskar purè
100 g mandelmel
2 æg
45 g usødet kakaopulver
50 g smeltet smør eller kokosolie
1 tsk bagepulver
1 tsk pumpkin spice

Tænd for ovnen på 180 grader så den er varm når dejen er færdig.
Læg baepapir i en firkantet eller rund bageform så den er klar.
Bland alle tørre ingredienser i en skål. Bland alle våde ingredienser i en anden skål og mix derefter det hele godt sammen.
Hæld dejen i bageformen og bag kagen i 25-30 minutter. 
Smelt lidt chokolade og hæld over. Drys evt med lidt kokos.

Jeg tror da jeg lavede den at jeg kom til at bage den for meget for den blev lidt tør. Den skal være lidt blød i det, men det sætter sig når den køler ned. 

Alt efter hvilken kakao pulver du bruger kan kagen godt blive lidt bitter eftersom der jo ingen sukker er i. Så det kan være en fordel at holde lidt af det tilbage og smage på dejen om den kan tage mere eller ej. Personligt har jeg ikke noget imod den bitter smag chokolade med højt ( 75 % eller højere ) kakaoindhold har, men det er en smag man lige skal vende sig til.

Nu tænker du måske det er en underlig ingrediens at komme i en kage, græskar. Man kan på ingen måder smage græskaren i kagen, men det giver en rigtig god fylde. 
Når jeg sidder ved computeren og søger efter opskrifter på sukkerfri kager som erstatning for de kager og især småkager som jeg så godt kunne lide før hen ser jeg ofte at der er græskar purè i kagerne. Jeg var da også lidt skeptisk i starten, men efter jeg havde bagt og smagt på denne kage er jeg ikke betænklig ved at komme græskar purè i mine kager mere. Det gør på en måde at jeg kan spise dem med lidt mindre dårlig samvittighed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar