Translate

tirsdag den 19. april 2016

Jordskælvene på Kyushu.

I går aftes inden jeg gik i seng postede jeg på bloggens FB side et link til hvordan man skal forholde sig hvis man oplever et jordskælv i Japan. Normalt plejer mine opslag kun at nå ud til 150-200 personer, så da jeg vågnede i morges og så at dette her opslag var noget ud til over 1000 personer var jeg mildest talt noget overrasket. Så jeg tænkte det måske var en god ide lige at skrive lidt om hvordan situationen er i Japan i øjeblikket.
Som langt de fleste nok ved blev Kyushu i det sydlige Japan torsdag aften ramt af et kraftigt jordskælv. Dette jordskælv udløste en lavine af jordskælv og lørdag nat kom det et der var endnu kraftigere. Jordskælvene har fået rigtig mange huse til at styrte sammen og omkring 98.000 mennesker er evakueret i øjeblikket. De hårdest ramte områder er omkring Kumamoto og Aso. Jordskælvene har epicenter fra omkring Kumamoto og tværs hen over Kyushu til det område der hedder Aso. Det er også i det område huse er styrtet sammen og folk er evakueret. 
Natten mellem lørdag og søndag regnede det kraftigt hen over Kyushu og det medførte over 50 jord og mudderskred. Jorden var i forvejen blevet meget løs af de mange jordskælv så hele fredagen havde evakuering af mennesker nær steder med stor risiko for jordskred første prioritet da man jo godt vidste at det kraftige regnvejr kun ville gøre situationen endnu vanskligere. 
Der er stadig daglige rystelser på Kyushu og det vil der være i lang tid endnu, ligesom det var det efter det store jordskælv i Tohoku den 11 marts 2011. Det kan tage op til 1 år inden undergrunden falder til ro. Det tog næsten 2 år inden undergrunden faldt til ro efter jordskælvet i Tohoku.
Indtil nu har 44 personer mistede livet og 8 er savnet. De fleste af dem der har mistede livet er ældre mennesker der har boet i gamle huse som er styrtede sammen inden de kunne nå at komme ud, men jordskredene forårsaget af den kraftige regn er også årsag til at flere har mistede livet og stadig er savnet.

 Japan er et stort land og de berørte områder er i det sydlige 
Japan på øen Kyushu, som er markeret med de røde ringe.
Jeg bor lige syd for Tokyo og vi har på intet tidspunkt mærkede 
noget til jordskælvene der rammer Kyushu i øjeblikket.



Japan er et land der årligt rammes af naturkatestrofer og det er alt fra jordskælv, tyfoner, oversvømmelse til laviner. Nogen lande har et rigtig godt beredskab når det kommer til disse katestrofer og andre lande er overhovedet ikke forberedt selv om de godt ved det kan ske. Jeg mener helt klart Japan er et af de lande der har det bedste beredskab når det kommer til naturkatestrofer. De har efterhånden haft så mange af dem og deres erfarring og viden om at håndtere dem er enorm.
Det er skræmmende når det sker og selv om det ser ud til at japanerne reagere roligt og behersket på overfladen så er de skræmte og bange på indersiden. Japanerne lærer allerede i børnehave klasse hvordan man skal forholde sig når der kommer et jordskælv. Lige da jeg kom til Japan og jeg gik til sprog undervisning lærte vi også hvordan vi skulle forholde os og vi fik til opgav at lære hvor den nærmeste evakuerings plads ligger i forhold til hvor vi bor. Jeg har også været inde på et jordskælvs center hvor vi i en simulater prøvede jordskælv af forskellig styrke. Vi blev også sendt ind i et rum der var totalt mørkt og hvor der var en masse forhindringer man skulle over eller under og så skulle vi finde vej ud. Det er faktisk rigtig svært når man ingen fornemmelse har af hvor stort et rum man befinder sig i og man mister alle fornemmelser for retninger. 

På spørgsmålet om man kan rejse til Japan i øjeblikket vil jeg sige ja det kan man godt. Jeg vil nok anbefale man holder sig væk fra Kyushu indtil situationen bliver mere stabil, men man kan sagtens besøge andre steder i Japan.
Jeg kan selvføldig ikke spå om fremtiden og hvor og hvornår det næste store jordskælv i Japan rammer, det er der ingen der kan. Jeg har det med naturkatestrofer som jeg har det med terror, det kan ramme når som helst og hvor som helst. Hvis man hele tiden skal gå og tænke over om man er i livefare af den ene eller anden grund kan man jo stort set ikke gå uden for sin dør. Jeg tror grunden til at naturkatestrofer og terror rammer os så hårdt og vi bliver bange er fordi det er en enormt voldsom handlig der går ud over mange mennesker på en gang. Men hvis man tager sådan noget som trafik ulykker og ulykker i hjemmet så er dødstallet årligt langt højre. Vi høre bare ikke om det i nyhedderne. Teoredisk set har man langt større chance for at miste livet i en trafik ulykke end man har for at miste livet i en naturkatestrofe, flystyrt eller terror handling. Men vi er vant til at færdes i trafikken og gør det dagligt så vi tænker ikke så meget over hvor stor risikoen er ved det.
Selvfølgelig skal man på ingen måde spille russisk roulette med sit liv ved at opsøge katestrofe og høj risiko områder, men man skal heller ikke holde op med at leve og gøre de ting man gerne vil. Det er en god ide at sætte sig ind i hvordan forholdene er inden man rejser nogen steder og det uanset hvor i verden man rejser hen. 




Kumamon som er maskot for byen 
Kumamoto som er hårdt ramt af jordskælvene
på Kyushu.


Det var dette link som jeg havde postede det var nået ud til overraskende mange.



En artikel fra Japan Times idag med spørgsmål og svar om Kumamoto jordskælvet.


Dette er et link til Udenrigsministeriumets danskerliste. Den henvender sig til alle der rejser i andre land i længere tid eller er bosat i udlandet. Hvis man rejser til risiko zoner uanset længden på sin rejse er det en god ide at registrere sig så udenrigsministeriumet ved hvor mange danskere der opholder sig i området. Jeg står selv på listen fordi jeg jo en udenlands dansker men jeg har aldrig registreret nogen af vores udenlands rejser på listen når vi har været nogen steder. Det er selvføldig helt frivilligt om man vil lade sig registrere, men i nogen tilfælde kan det være en rigtig god ide.



Hvis nogen har spørgsmål til situationen i Japan i øjeblikke eller bare generalt er man mere end velkommen til at kontakte mig her på bloggen eller gennem bloggens FB side. Så skal jeg gøre mit bedste på at besvare spørgsmålet så godt som muligt.


Lige under dette indlæg er der en linje hvor der står Kategorier. Jeg har flere forskellige kategorier jeg inddeler mine indlæg under og hvis man klikker på navnet på kategorien kommer alle indlæg fra samme kategori frem. Dette indlæg er under katestrofer i Japan og hvis man går langt nok tilbage kan man også læse om mine egen oplevelser omkring Tohoku jordskælvet i 2011 og hvordan det er at leve med daglige jordskælv og i et land generalt der oftes rammes af natur katestrofer.

4 kommentarer:

  1. Tak for din opdatering Inger-Marie. Det er jo en super sørgelig historie hvor katastrofer rammer helt uskyldige mennesker. Rart at du gider opdatere med info direkte fra Japan, for det berører da mig selvom japan ligger langt væk. Tak for dansk info fra dig i stedet for medierne :-) Håber at godt for Japan og de mennesker der er blevet berørt af katastrofen.
    /Annette

    SvarSlet
  2. Det er en rigtig sørgelig historie og det bekymrer mange jordskælvs eksperter herude for mønsterne i hvordan de rammer og flytter sig er ikke som nogen set før.
    Selvfølgelig vil jeg opdatere i sådan en situation. Mediernes oplysninger kan ofte være mangelfulde fordi det ofte er andres beretninger og sætninger bliver klippet ud. Desuden kan det være rigtig svært for andre at forstå når de ikke selv har oplevet hvordan det er og det bliver derfor svært at formidle oplysningerne.

    SvarSlet
  3. Godt at høre, at du er ok. Man bliver jo altid urolig, når man hører om et jordskælv. Vi har selv engang oplevet et jordskælv i Filippinerne. Heldigvis var det ikke så kraftigt.

    SvarSlet
  4. Ja man bliver altid urolig når der er jordskælv for man ved aldrig om det er et af de store eller bare et mindre et der er hurtig overstået.
    Filippinerne oplever også en del jordskælv da de ligesom Japan ligger i den såkaldte Ildring, der er betegnelsen for lande der ligger i høj aktiv jordskælvs zone.

    SvarSlet