Translate

tirsdag den 22. marts 2016

Kirsebær blomster - Hvor og hvornår.

Jeg får ofte henvendelser fra folk der gerne vil vide hvornår kirsebær blomsterne står i blomst og hvilke steder der er gode hvis man gerne vil opleve dem i fuld flor. Så jeg tænkte jeg ville forsøge at samle så mange informationer som muligt i dette indlæg om kirsebær blomster og fortælle om nogen gode steder hvor man kan opleve disse skrøblige men kønne blomster.
Hvis man gerne vil opleve kirsebær blomsterne så er det i APRIL man skal rejse til Japan. Man har absolut størst mulighed for at de er sprunget ud i april. Hver år udkommer der en såkalde sakura prognose her i Japan der fortæller hvornår kirsebær blomsterne kan forventes at springe ud og hvornår det kan forventes at de står i fuld flor. En tommelfinger regl er at fra de første spæde blomster begynder at åbne sig går der 5-7 dage inden træet står i fuld flor. Selvføldig skal der her tages forbehold for temperaturene. Er det lunt, omkring 14-16 grader går det selvføldig lidt hurtigere og omvendt er de koldt, omkring 10 grader går det selvføldig lidt langsommere.
Der findes mange forskellige sorter inden for kirsebær blomster. Nogen blomster allerede i starten af marts, men dem er der ikke så mange af i forholde til dem der blomstre i april, underligt nok. 
Dem der er pink plejer gerne at være dem der springer ud først og dem der er sart lyserød og hvid plejer at springe ud nogenlunde samtidig. Når først blomsterne er sprunget ud holder de omkring en uge. Det er sarte blomster og kommer der nogen dage med kraftig vind eller kraftig regn er det mere eller mindre over derefter. 
Der findes kirsebær blomster over hele Japan, men selvføldig er der steder der har en større koncentration end andre steder. Steder man skal søge mod er slotte, templer eller shrines, floder og parker. 
Slotte i Japan er ofte omgivet af kirsebærtræer. Der er opstillet boder hvor man kan købe mad og drikke og der er generalt bare en fantastisk stemning omkring slotte når kirsebær blomsterne står i fuld flor.
Nogen templer og shrines har virkelig mange kirsebær blomster og andre har næsten ingen. Jeg har anbefaldet nogen steder længere nede, men ellers må du spørge dig frem for det kommer meget an på hvilket område du befinder dig i.
Langs med floder findes der lange strækninger hvor der er kirsebær blomster på hver side. Det er bare vidunderligt at gå en tur lange en flod der er totalt dækket med lyserøde blomster og når bladene begynder at falde af bliver floden lyserød.
Mange parker har store koncentrationer af kirsebær træer og det er også her man virkelig kan opleve japanerne slå sig løs med hanami som betyder picknick under kirsebær træerne. Her mødes man med familie, venner eller kollegaer til god mad og store mængder øl og sake.

Vil man opleve kirsebær blomster i Tokyo er der størst chance i starten til midten af april.
Nogen af de rigtig gode steder at opsøge er :
Shinjuku Gyoen
Ueno Park
Chidorigafuchi
Sumida Park og Sumida Floden
Meguro Floden
Showa Kinen Koen

Der findes en hel del flere steder end dem jeg har nævnt her, men disse er efter min mening nogen af de bedste steder.

Vil man opleve kirsebær blomster i Kyoto skal man være tidlig ude med hotel bestilling, gerne flere mdr inden og så må man bare håbe på man har ramt den rigtige dato. Kirsebær blomsterne her springer gerne ud lidt tidligere end i Tokyo og man siger at omkring 1 april står de fleste gerne i fuld flor. Så fra sidste uge af marts til midten af april har man gode chancer. Kyoto er et mekka af kirsebær blomster og lige som i Tokyo er der rigtig mange steder at vælge imellem.
Philosophers Path
Heian Shrine
Nijo Slot
Kiyomizudera
Okazaki Kanalen

Der findes utallige lister over steder der er populære når det kommer til kirsebær blomster og alle har deres egen favorit. Jeg har også favoritter blandt de steder jeg har oplevet og det er Heian Shrine i Kyoto, Meguro floden i Tokyo, omkring Kejser paladset og Odawara Slot. 
Der er også steder jeg ikke har oplevet hvor kirsebær blomsterne er meget populære og som står meget højt på listen over steder jeg gerne vil besøge på dette magiske tidspunkt. Det er Hirosaki Slot i Aomori og Goryokaku Fort på Hokkaido. Men indtil vidre må det stå på ønskelisten.
Vi har ingen planer om at tage nogen steder endnu. De første blomster er først lige begyndt at spring ud så det varer 1-2 uger endnu inden det for alvor begynder og det hele afhænger jo også af vejr og vind. Men nu må vi se hvor længe de bliver i år. Sidste år var mindre end en uge da der kom en ordnelig regnskylle.
Men her er lidt billeder fra tidligere år og 1 enkelt billede som jeg rent faktisk har taget idag.

 Hvide kirsebær blomster.

 Sart lyseræde kirsebær blomster.

 Pink kirsesbær blomster.

 Kirsebær blomster nær Landmark Tower, Yokohama.

 Meguro floden, Tokyo.

 Ookagawa floden, Yokohama.

 Sankeien Park, Yokohama.

 Nær ved Odawara Slot, Odawara.

 Miharu, Fukushima.
Dette træ betragtes som det største kirsebær træ i Japan.

 Shinjuku Gyoen, Tokyo.

 Hanamiyama Park, Fukushima.

 Dette billede af pink kirsebær blomster har jeg faktisk tage
idag med min mobil telefon. Så nu varer det ikke længe.



Kirsebær blomster er en fryd for øjet at kigge på, men her i Japan er det også en fryd for ganen at smage på. Man kan således finde tons af produkter der på en eller anden måde kædes sammen med kirsebær blomster. Nogen af dem smager rigtig godt....................ved nærmere eftertanke så er det faktisk det hele der smager godt. Her er et lille udvalg af produkter med smag af kirsebær blomster.

 Pepsi Sakura. Jeg må ærlig indrømme jeg købte den ikke
for jeg reagere ikke så godt på sodavand da der er for meget sukke
og for mange  kunstige farvestoffe i. Så jeg må være svar skyldig i 
hvordan den smager. Det sælges i øvrigt kun i Japan og det er første gang 
i år at jeg nogen sinde har set den.

 Sakura mochi.

 Sakura budding ( yummi yummi ).

 Sakura soya mælk.

 Sakura kage og te. Det fåes både som grøn te og 
sort te. Jeg er så bare mest til grøn te.

Sakura is.





Dette er en gammel japansk folkesang om kirsebær blomster. Instrumentet der spilles på er en koto som er en japansk harpe.

2 kommentarer:

  1. Super indlæg med masser af smukke billeder Inger-Marie. En dag som jeg vist tidligere har skrevet;-) må jeg opleve det. Det må være en af de smukkeste oplevelser man kan få. Tak fordi du delte det:-)

    SvarSlet
  2. Ja, det er en rigtig flot oplevelse som alle burde unde sig selv at opleve.

    SvarSlet