Translate

mandag den 7. december 2015

Vinter belysning i Tokyo.

Selv om julen ikke er noget der bliver fejret her i Japan så er der dog ingen ende på stormagasinernes tiltag for at sprede julehygge. Japanerne som private mennesker gør ikke noget ud af julen, det er en ganske almindelig hverdag. Men når man kommer ind til byen så er det noget helt andet. Et hver stormagasin med respekt for sig selv er totalt denget til i lys og de fleste har også en eller anden form for lys show flere gange i timen. Og netop lysene har en større betydning her i den mørke tid. Lysene spreder glæde og varme i den kolde tid, men de forbindes ikke så meget med jul men mere med vinter og de kaldes også langt oftere for vinterbelysning end julebelysning. En anden ting er at man kan opleve dem hen til midten af februar. De første par år jeg var her ude synes jeg det var mærkeligt at de først blev taget ned i februar, for jeg forbandt det jo med julelys og havde ikke forstået den japanske betydning med vinterbelysning. Det har jeg til gengæld nu og jeg må ærlig indrømme japanerne er virkelig gode til det der med vinterbelysning. Der findes parker hvor hele landskabet er beklædt med lys og der strømmer musik ud af små skjulte højtalere og hvor man kan købe varme drikke i små boder. Jeg synes japanerne har fat i den lange ende her. For hvorfor skal belysning være begrænset til december bare fordi det er der det er jul. Det er da lige så mørkt og koldt i januar og februar som det er i december, så hvorfor ikke lade lysene sidde og sprede varme og glæde. 
Nu sidder du måske og tænker det må være en gigantisk elregning at have alt det lys tændt og det er det sikkert også. Men de fleste gør meget ud af at fortælle de bruger energi besparende LED-lys og lysene er kun tændt i et begrænset tidsrum. De tændes mellem kl. 16 og 17 og de slukkes igen mellem kl. 21 og 22. Desuden tror jeg godt stormagasinerne kan tjene det ind for folk kommer specifikt til forskellige stormagasiner for at se deres belysning og derefter går de ind for at spise og kigge på forretninger. Desuden bliver der købt meget ind til nytår, for nytår er japanernes frås og overdåd i mad på samme måde som julen er det for os og de er begyndt i stor stil at handle ind til det og bestille specielle varer for at være sikke på at kunne få det.
Men her er lidt vinterbelysning fra Tokyo til at sprede varme i den kolde og mørke tid.

Vinter belysning ved Shiodome Stormagasin.

 Vinter belysning ved Shiodome Stormagasin.

 Vinter belysning ved Shiodome Stormagasin.

 Vinter belysning ved Shiodome Stormagasin.

 Jule bjørnen. Jeg er ikke helt sikker på hvor den 
stammer fra.

 Marunouchi Street. Her er brugt 1 million LED-lys
i træerne hele vejen ned af gaden.

Kitte Stormagasin. Deres juletræ er 14,5 meter højt.





Endnu engang har jeg været ved tasterne og skrevet en artikel jeg har fået udgivet. Der er i samarbejde med Julerejs der hver dag i december frem til den 24. har en julekalender hvor der hver dag er en spændende rejse fortælling skrevet at rejselystende mennesker. Og bag kalender låge nr. 7 finder man min artikel om festivaller i Japan. Så hvis du mangler inspiration til en kommende rejse så læs med hver dag i rejse jule kalenderen.


2 kommentarer:

  1. Det ser fint ud, holder i jul, eller rejses der til Danmark ?
    Hilsen Rikke

    www.rikkes-planet.dk

    SvarSlet
  2. Hej Rikke,
    undskyld det sene svar. Vi har ikke været hjemme de sidste par dage, men været på hiking og spa tur til Hakone.
    Vi har lige nogen ting der skal være i orden først, men forhåblig kan jeg rejse hjem til Dk den 18 december og holde jul med mine forældre.

    SvarSlet