Translate

torsdag den 13. august 2015

Rejse tanker om Californien.

Jeg har hørt meget om USA, men af en eller anden grund har jeg aldrig prioriteret det særlig højt at besøge landet. Jeg ved ikke rigtig hvorfor men det virker bare ikke så sepcielt og fantastisk for mig som det åbentbart gør på andre. Ikke fordi der ikke er nogen gode ting ved USA for det er der helt klart, jeg er bare ikke rigtig tiltrukket af det. 
Inden afrejse havde jeg dog også en masse fordomme om USA, mange viste sig at holde stik og andre igen blev pænt manet i jorden. Nok min største fordom er omkring deres mad. Jeg har bare ikke meget til overs for amerikansk mad. Min fordom om at de fleste lever af fastfood i form af burger og pizza og andre virkelig højkalorie former for mad vist sig helt sikkert at holde stik. Jeg savnede i den grad flere grøntsager og et sundere alternativ til dem der ikke har lyst til at spise vafler med is, flødeskum, sirup, chokoladesovs og krymmel til morgenmad. En anden ting er at portionerne er enorme, selv hvis de serveret bare halv portion kunne man stadig sagtens blive mæt. 
En anden ting jeg ikke kan lide ved amerikans mad er deres enorme forbrug af GMO og det firma der hedder Monsanto der fremstiller billig genmanipoleret mad der egentlig ikke har ret meget med rigtig mad at gøre. Hvis man begynder at undersøge ting omkring mad i USA vil man hurtigt finde ud af at de bruger pesticider og andre kemikalier i deres dyrken og fremstilling af mad. Mange af de her stoffer er forbudt i størstedelen af resten af verden fordi det er påvist det er kræft fremkaldende. Men det bruges i stor stil i USA og det har jeg virkelig ingen forståelse for at de kan tillade, når man ser på den samlet helse tilstand af amerikanerne. Jeg kan kun sige jeg er glad for jeg ikke skal spise deres mad hver dag. Jeg ved godt der er stor forskel som turist og en der bor der og laver sin egen mad. Når man laver sin egen mad har man jo meget større mulighed for at fravælge visse produkter og ingredienser og kan lave en klare sundere og fedtfattig mad end den man får serveret på en restaurant eller en diner. Men amerikansk mad kommer jeg bare aldrig til at kunne lide.

 Min første aftensmad, burger og pomfritter. Menu kortet bestod mest 
af forskellige former for burger og meatloaf.

 Morgenmad i San Francisco fra IHOP, International House of Pancakes.
Jeg sprang frokost over og spiste kun sen aftensmad.

 Sandwich og kyllinge vinger fra Hooters.

 Pizza fra Round Table. Mig og min mand delte 1 pizza.
Det var mere end nok for os begge.
Bag ved os sad en familie på 3, de spiste 1 hel pizza hver.




En ting jeg til gengæld blev positiv overrasket over var deres natur og national parker. Jeg var vild med Yosemite. Vi havde 2 dage i Yosemite og for mig var det bare ikke nok. Jeg kunne have tilbragt alt vores tid i USA her. Jeg ville så gerne have haft tid til at tage nogen ordnelige hiking ture og udforsket steder noget mere. Yosemite har alt fra vandfald til fordige grønne dale og høje bjerge. Og der er fyldt med hiking stier så man kan komme helt tæt på denne fantastiske natur. Skal jeg besøge USA igen skal det helt klart være i nærheden af en national park og så skal vi bruge mere end 2 dage så vi har tid til at udforske stedet ordneligt. Der var en ting der slog mig for nogen dage siden at nu hvor jeg bor i en storby og tæt på Tokyo som betegnes som verdens største by så har jeg mere lyst til at komme væk fra storbyen når jeg rejser. Men da jeg boede i Danmark hvor jeg boede i en mindre by havde jeg mere lyst til storby rejser. Måske jeg er blevet lidt træt af storbyens larm og konstante neonlys, men jeg nyder naturen mere nu end jeg gjore før hen.

 Half Dome ved Glacier Point i Yosemite.

 En af de mange stier i Yosemite.

 Kæmpe Sequoias i Meriposa Grove, Yosemite.


Vi havde lejet en bil hele den tid vi var der. Ellers havde det været svært for os at nå rundt til så mange steder i den relative korte tid vi var der. En ting jeg var overrasket over var hvor meget affald der ligger på vejene. Halve bildæk og affald der bare var smidt ud fra lastbiler. Vi ankom til San Francisco sidst på eftermiddagen og havde derfor besluttet at overnatte der efter den lange tur så vi var friske til turen mod Yosemite næste dag. Havde det ikke været for vores ulykke havde jeg måske ikke bidt så meget mærke i hvor beskidt deres veje er og deres dårlige tilstand. Vi fik smadret forruden på bilen efter nogen timers kørsel. En sten sprang op på ruden og lavet et ordnelig hul. Især jeg blev meget forskrækket fordi det var i min side lige foran hvor jeg sad. Ved første chance vi fik stoppede vi og var ude og undersøge bilruden. Stenen havde ikke slået hul hele vejen igennem, men det yderste lag af glasset var væk og der var revner rundt omkring. Vi var virkelig irreteret over det og vi snakkede om hvorvidt vi skulle køre tilbage til udlejningsfirmaet i San Francisco og bede om en ny bil. Men vi valgte at køre vidre eftersom vi allerede var over halvvejs til Yosemite. Men hvis hullet blev større eller det begyndte at revne mere havde vi ikke andet valg en at afbryde turen og køre tilbage til San Francisco. Heldigvis var bilen totalt forsikret. Jeg har altid synes det var sure penge at skulle betale, sådan har jeg det ikke mere. Hullet eller revnerne blev ikke større og vi havde ikke andre uheld under turen. Vi var lidt nervøse da vi skulle aflever bilen igen, men hun spurgte bare om hvad der var sket og vi forklarede som det var og så var det det. Vi hørte ikke noget for det siden hen og vi har heller ikke modtaget nogen mail om at vi ikke kan leje biler hos det firma igen skulle vi komme til USA igen og have brug for en bil. Min mand fortalte mig ellers at nogen udlejnings firmaer ikke vil udleje til dig igen hvis du har skadet en af deres biler.


 En anden ting jeg godt kunne lide var deres huse.


 Bixby Broen som vi stoppede ved da vi kørte Big Sur.

 Den spanske mission i Carmel.

 Sporvogn i San Francisco.

 Vandtårnet på Alcatrez.

 Golden Gate Bridge.

 Pier 39.

 Udsigt over San Francisco ved Lombard Street.

 Loris Diner down town San Francisco. Det er en diner med 1950erne tema.
De har en cadillac stående indenfor. Vi fik kun pie og milkshake her selv 
om de også servere et større udvalg af burgere.

Et af de utallige vægmalerier i The Mission District.


Af en eller anden grund var San Francisco bare en anden storby for mig. Ikke fordi de ikke har noget at byde på, tvært imod er der meget at se og opleve. Højdepunktet var helt klart Golden Gate Bridge, Alcatrez og vægmalerierne i The Mission District og selvføldig søløverne ved Pier 39 fordi jeg holder så meget af dyr.
Jeg synes byen var meget beskidt mange steder. Jeg lærte ret hurtig at offentlige toiletter er kun noget man skal bruge hvis man er så trængende at tårene presser sig på. Jeg synes virkelig toiletterne var ulækkere. Jeg spekulere på hvor tit de bliver gjort rent, det er højest kun 1 gang om dagen. Lige da jeg kom til Japan ville jeg heller ikke bruge deres offentlige toiletter fordi jeg ved hvor ulækkere de også kan være i Danmark, men nu kan jeg godt bruge japanske toiletter. Japanske toiletter er meget renlige og bliver gjort rene flere gange daglige. De store indkøbs centere har ligefremt deltids ansatte der kun går rundt og holder alle toiletterne rene og dermed bliver de gjort rene hver time eller hver anden time. Der er altid toilet papir og desinfektion sprayen er altid fyldt så man lige kan tørre toilettet af inden man sætter sig. Det er hvert fald ikke gældende i USA da.
En anden ting jeg var overrasket over var antallet af hjemløse. Vi så faktisk rigtig mange hjemløse i San Francisco. På et tidspunkt stod vi i kø for at komme med en kablevogn og bag ved os var en skraldespand hvor en hjemløs dame stod og spiste reste fra. Jeg fik rigtig dårlig samvittighed og havde det faktisk rigtig dårligt over det, men for hende virkede det meget normalt. Jeg synes det er virkelig trist at nogen mennesker er nødt til at leve på den måde. Der er også hjemløse her i Japan, men man ser dem slet ikke i gadebilledet på samme måde som man gør i USA. Og de tigger ikke, jeg har aldrig oplevet de tigger om mad eller penge her i Japan. Men jeg synes de tiggede meget i USA. Det er deres måde at overleve på, men for en som mig der ikke er vant til det fik jeg virkelig dårlig samvittighed over det. Det fik mig virkelig til at tænke over hvor heldig jeg selv er. At have tag over hovedet og kunne få mad og drikke hver dag og stadig have penge i overskud til at tage ud og rejse for.
Men alt i alt havde vi en rigtig god tur og jeg er ikke så negativ indstillet over for USA mere som jeg har været. Jeg kan sagtens se mig selv besøge landet igen. Jeg vil gerne besøge flere af deres national parker, men jeg håber også turen en dag kan gå forbi byer som New York, Washington og Philadelphia. Og der kommer helt sikkert flere steder til hen af vejen. 

5 kommentarer:

  1. Spændene refleksion du her har skrevet efter jeres tur til USA. I forhold til maden giver jeg dig ret. Det er meget svært at finde steder med ordentligt mad. Jeg synes nu at der gennem årende er komme flere alternativer til standard amerikansk mad og vi har ihvertfald lært når vi bestiller at det skal være uden ost, smør, dressing ved siden af osv. Ja, man kan bliver overrasket over de enorme portioner og som regel vælger vi delemad eller bare en portion.
    Jeg tror nu heller ikke at man kan møde to lande, som er så forskellige som Japan og USA. Enig der flyder desværre med affald masser af steder hvilken man jo altid bliver ked af se. Det gør der desværre også i Danmark så for os er det syn ikke så overraskende som det sikkert er for dig i Japan. Det samme gør sig gældende for hjemløse. I Danmark er der kommet flere og flere til med årene. Selv i den lille by jeg bor i ude på landet sad der en hjemløs den anden dag og tiggede udenfor vores supermarked. Skræmmende og en ting jeg har svært ved at forstå skal være nødvendigt i vores land.
    Jeg håber at du igen kommer til USA, kommer væk fra de populære og store turistområder og får oplevet USA. Jeg er selv vild med områder i det nordlige USA og New England. Yosemite er da en naturpark du en dag skal opleve, det er vildt.
    Men super godt indlæg og jeg nød at læse dine tanker om USA. Godt gået.
    //Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette,
      som du selv siger så lærte jeg også hurtig hvordan jeg skulle bestille mad og drikke og bede om at få det ved siden af eller uden. Især iste uden det der flydende sukker der får det til at smage underligt.
      Ja, jeg tror ikke der er 2 mere forskellige lande end Japan og USA og jeg tror USA er det land der har givet mig det største kulturchock i forhold til de lande jeg har besøgt rundt omkring i verden. Det havde jeg bare ikke forventet fordi USA betegnes som et vestlig land.
      Jeg tænkte nok du havde lavet en fejl i sidste sætning, enten mente du at du selv skulle besøge Yosemite en dag ( hvilket du sikkert allerede har hvis jeg kender dig ret ) eller så mente du at jeg skulle besøge en anden park ud over Yosemite :-) og jo jeg vil helt vildt gerne besøge Yellowstone. Jeg troede vi kunne gøre det på denne tur, men vi valgte Yosemite fordi den ligger tættere på San Fransisco. Hvis vi en dag besøger LA kører vi helt klart til Yellowstone.

      Slet
  2. Først og fremmest vil jeg sige, at det er helt fint du har den opfattelse og holdning om USA.
    Jeg er lige kommet hjem fra min anden rejse til USA. Denne gang var det vestkysten, som dig, og sidste år var det vestkysten. Først nævner du maden i USA. Det afhænger simpelthen af, hvor du vælger at spise. Ja, portionerne er for det meste store, men prisen er lav, og ingen tvinger maden i dig. At du nævner det er kræftfremkaldende. I teorien er alt kræftfremkaldende efterhånden. Selv en god kop kaffe eller lidt brændt mad på grillen. Der er ikke det, vi danskere (ISÆR) er blevet advaret omkring. Så at der er noget kræftfremkaldende stof i deres mad, er noget sludder, for det er også i Danmark - sikkert også Japan. Jeg har selv været på IHOP 3 gange, som er kendt for deres STORE pandekager. Igen, er det altså dig, der vælger, hvor du spiser. På alle menukortene står der hvor mange kalorier der er i, hvis det generede dig, forstår jeg ikke, hvorfor du ikke kørte i Walmart, Kmart, Walgreens, you name it, og købte en agurk. Jeg oplevede de færreste steder at USA er mere beskidt end her i Danmark. At de er mere beskidte end i Japan, kan jeg ikke udtale mig om, men kan forestille mig det, når de fleste asiater går rundt med masker på grund af luften. At i fik smadret ruden, får du til at lyde som om var San Franciscos skyld - det vel ikke okay, er det?
    Jeg rejser selv meget, og har været i 4 af verdenens kontinenter, og ikke ét sted kan jeg komme i tanke om at offentlige toiletter har været en delikatesse. De er offentlige, folk er nogle sviner, uanset nationalitet, så siger det sig selv, hvor det ender henne. Selvfølgelig er der personale i store indkøbscentre til rengøring, hvor er der ikke det ellers?
    Til sidst nævner du de hjemløse. Hold kæft, jeg er enig. Jeg væmmes sådan over de 700 hjemløse, vi gik forbi i San Francisco. Men at de tigger? Vi mødte ingen der hev fat i os eller sagde noget til os eller andre for at give dem penge. Nogle sad med skilte, men det gør de hjemløse verdenen over.
    Noget du slet ikke nævner er amerikanerne i sig selv. Alle de fordomme vi danskere har om dem er løgn og latin. Amerikanerne er ikke alle federe end de fleste 40+ mænd her i Danmark og det er simpelthen det mest fantastiske folkefærd.
    Fortsæt god aften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anonym,
      når jeg læser din kommentar virker det på mig som om du ikke har læst mit indlæg ordneligt, men bare har skimtet det.
      Omkring maden så er jeg bare ikke til fed mad og mad med meget sukker. Og vi var både i Walmart, Target og Trader Joes hvor vi købte både frugt og grønt fordi jeg simpelthen ikke gad at spise flere vafler og kager til morgenmad.
      Nu er det ikke alt mad der er kræft fremkaldende og som jeg også skrev er der nok stor forskel på den mad man selv laver og den der bliver serveret på restauranter. Men der er stadig en grund til at mange lande ikke vil importere visse produkter fra USA fordi de indeholder for mange tilsætnings stoffer som er forbudt at bruge i andre lande.
      Af alle de steder jeg efterhånden har været i Europa, Mellemøsten og Asien er USA det sted jeg har oplevet mest uhumske toiletter. Jeg havde ærlig talt foretrukket et hul i jorden, som man kan opleve flere steder i Asien.
      Det er rigtigt at mange fra Kina og Japan bærer masker. Men der er en stor forskel. I Kina er det ganske rigtig p.g.a luft forureningen og deres masker har luft filtre. De masker der bruges i Japan er ganske almindelig kirug masker. I Japan bruges de især om vinteren når folk er forkølet og for at undgå at komme til at nyse direkte på en anden person når man står så tæt i toget i mylder tiden. Om foråret druges de ofte af folk der lider af høfeber.

      Hvordan du har fået det fordrejet så meget at jeg mener det er San Franciscos skyld vi fik ødelagt vores bilrude forstår jeg ikke rigtig. Det eneste jeg nævner om San Francisco i den forbindelse er at vi overnatter der inden vi kørte mod Yosemite fordi vi var trætte efter den lange tur fra Japan og at vi overvejede at køre tilbage til San Francisco til udlejningsfirmaet fordi vi var nervøse for om skaden ville blive større hvad der heldigvis ikke skete. Der mener jeg altså du har læst forkert.
      Hvad angår de hjemløse har du igen misforstået. Jeg siger er jeg blev ked af det og fik dårlig samvittighed over at nogen er nødt til at leve på den måde. Jeg har IKKE sagt jeg væmmes ved dem. Nu kender du ikke mig personligt, men hvis du nu gjore ville du vide at jeg ofte har doneret tøj og andre ting til organisationer der hjælper hjemløse. At du ikke oplevet det som vi oplevet er helt naturligt. Jeg har fuld forståelse for at de gør hvad de kan for at overleve og jeg ville ønske flere havde overskud til at hjælpe dem for de har det hårdt nok i forvejen.
      Nej jeg sagde ikke noget om amerikanerne generalt, de var venlige og hjælpsomme, uden tvivl. Men dem jeg også har mødt fra Australien, Brasilien, Canada, England, Malta osv har været lige så venlige og hjælpsomme, så hvad det angår synes jeg ikke de skilte sig ud på nogen måde.
      Ha en rigtig god weekend.

      Slet
  3. Rettelse til Yosemite jeg mente Yellowstone :-)

    SvarSlet