Translate

tirsdag den 3. februar 2015

Setsubun.

Idag er Setsubun her i Japan. Det er ikke en helligdag, men det er alligevel en speciel dag. Det er dagen hvor man driver det onde ud og invitere lykke/held ind i sit hjem for det kommende år. Setsubun er også dagen inden foråret officelt starter. Der er 2 ting man gør ved Setsubun. Man smider ristede soya bønner efter en person der er klædt ud som en oni. En Oni er den slagt demon eller djævel der ofte kan findes i japansk mytologi. Mens man smider bønnerne efter Oni siger man Oni wa soto.Fuku wa uchi.Det betyder noget i retningen af Demon gå ud, lykke kom ind. Den anden ting man gør på denne dag er at man spiser Ehomaki. Det er en sushi rulle men den er større end man normalt vil få dem serveret og når man spiser den skal man stå i en bestemt retning. Retningen bestemmes af hvilket zodiac det er det pågældende år. Hvordan det bliver regnet ud har jeg ikke rigtig fundet nogen forklaring på. Men retning i år er vest syd-vest.

                                     
  
Jeg har som jeg plejer selv lavet Ehomaki. Man kan i ethvert supermarked købe en æske med forskellige fisk til at lave Ehomaki. I år har jeg valgt en æske med tun, laks, krabbe, knust tun og blæksprutte. Desuden har jeg kommet agurk og shiitaka svampe i.
Det er egentlig meget nemt at lave, det er lige som almindelig Maki ruller, man skal bare lave den lidt større ved at komme mere fyld i. Når man laver ris til Maki ruller eller sushi kommer man eddike i risene så de bliver blanke og skinnende. Og så er det en god ide at have en skål med kold vand stående når man ligger risene ud på tang pladen ellers er det ikke til at styre. Risene skal stadig være varme når man laver det.

 Så er det klar til at blive rullet.


Mine hjemmelavet Ehomaki, oni maske og ristede soya bønner.





Oni wa soto. Fuku wa uchi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar