Translate

søndag den 30. januar 2011

Underligt vejr

Vi har noget mærkeligt vejr i Japan lige i øjeblikket. Det er meget koldt, mere end normalt. I syd Japan hvor de normalt har trope vejr er det op til 10 grader koldere end normalt på dette tidspunkt. Okniawa plejer at have omkring 15 til 20 grader, men de har ned til 12 grader. Her har det været koldt lige siden jeg kom, jeg husker ikke januar så kold som den har være i år, for jeg har før været her i januar, hvor jeg har følt det var som forår.
I det nordlige og vestlig Japan er det helt galt, min mands mor bor i det vestlige Japan og her natten mellen lørdag og søndag har de fået 80 cm sne. Hun bor ude på landet lidt uden for en mindre by og hun kunne ikke komme ind til byen og handle i 5 dage pga kraftigt snefald. Jeg har det nogle billeder derfra i nyhederne og det er ubeskriveligt. Hun sendte os et billede efter hun endelig havde fået gravet sig fri, man kunne kun lige se taget af huset, hvor hun bor. Vi kan ikke engang tage over til hende så jeg kan sige hej til hende, for vi risikere vi ikke kan komme hjem igen og så mister min mand sit arbejde, fordi han ikke er i stand til at møde. Her i Japan ser man ikke igennem fingerne med for meget sygedom og hvis man tit kommer for sent på sit arbejde. Kommer man tit for sent på arbejde vil man direkte blive bedt om at flytte tættere på sit arbejde, så man ikke kommer for sent hele tiden. De er ikke så blødsødende her, som i Danmark.
En anden ting der bekymre os begge lidt er af siden jeg kom har vi ikke haft nogle jordskælv, det er faktisk ikke så godt, for uden små hyppige jordskælv betyder det at undergrunden samler krafter til et større og kraftigt et af slagsen, for der bliver ikke ladt noget energi ud. En stadistik siger at cirka hvert 30. år kommer der et meget kraftigt jordskælv. Det kraftigeste og mest ødelæggende jordskælv skete i 1929, hvor det meste at Tokyo og omegn næsten blev jævnet med jorden, dengang havde de jo heller ikke alle de teknologisk hjælpemidler som de har til rådighed idag. Det kan godt være du synes det lyder mærkeligt men jeg håber faktisk snart der komme et jordskælv så undergrunden kan slippe af med noget af alt den energi der er oplageret, for her er en mdr uden en form for jordskælv ikke noget ret mange bryder sig om.
Jeg kan kun sige at vejret her er lidt den samme som i Danmark lige i øjeblikket hvad angår kulde, men jeg glæder mig til det bliver varmere, det skulle gerne komme omkring marts mdr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar