Translate

onsdag den 29. december 2010

Farvel Danmark, goddag Japan

Endelig fremme.

Saa er jeg endelig fremme efter store forsinkelser i baade Aalborg og Kobenhavn. Vi skulle vaere flojet fra Kobenhavn 15.40 men vi fik ikke gront lys til take off for kl 17.15 fordi flyet skulle afises og fordi de kun var istand til at holde en bane aaben der blev brugt til baade landings og startbane.
Jeg var heldigvis i stand til at sove det meste af turen, saa jeg var ikke alt for traet da jeg endelig naaet herud. Det var bare saa dejlig at se min mand igen efter 7 mdr.
Lejligheden vi bor i er lille men faktisk meget hyggelig.Kokknet er ikke saerlig stort, faktisk kun en vask og 2 gasblus og nogle hylder. Saa er der et badevaerelse med badekar og toilet, det er ikke normale efter japansk standart at toilet sammen med resten af badevaerelset, men det er det i smaa lejligheder. Vi bor faktisk meget traditionelt japansk, vi sover paa futonmaatter fordi de kan pakkes sammen om dagen saa der er mere plads. Vi bor i et stort bygningskompleks hvor der er 12 bygninger hvor der er ialt 1600 lejligheder, saa jeg skal nok fare vildt den forste tid for set udefra er de alle ens. Lige ved siden af er der en elemertry school, det er en skole for born i alderen 6 til 12 aar.
Her til morgen var jeg nede for at handle ind paa egen haand, der ligger et lille supermarket nede for enden af lejlighederne, der er ogsaa en gronthandler og noget der lignede en slagter/fiskehandler, saa det er rart at have det saa taet ved isaer lige her i starten. Det tog mig 20 minutter at finde ned til supermarket og det gik da helt galt da jeg skulle hjem, fordi alle lejlighederne er ens, saa det endte med at jeg satte mig paa en baenk paa en lejeplads og ventede paa min mand, for jeg have sagt at hvis jeg ikke var hjemme igen inden en time maatte han gaa ud for at lede efter mig. Vi er nu blevet enig om at vi skal have sat noget paa doren saa den skiller sig ud fra alle de andre saa jeg bedre kan finde vores lejlighed naar jeg er nodt til at gaa ud alene naar min mand er paa arbejde.
Igaae efter jeg var landet var vi ogsaa paa city office, det kan nok mest samlignes med en kommune. Jeg skulle registres som bosat her i Kanagawa og have en sygeforsikring, det hele tog omkring 1 time at faa registreret.
Idag skal vi ind til byen saa jeg kan faa en telefon og ellers skal vi bare hygge os. Imorgen skal min mand paa arbejde saa der er jeg overladt til mig selv, jeg vil prove at lave noget japansk mad efter en japansk kogebog jeg har faaet, det staar heldigvis baade paa engelsk og japansk, saa hvis der er nogle ingredienser jeg mangler kan jeg bare tage bogen med og pege og saa haabe paa de forstaar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar